Jag ska göra hål i fasaden till köksfläkten tänkte på vindskyddet filmen alltså. Vad ska jag göra där? Ska jag tejpa den mot röret som går igenom väggen eller hur sha jag göra.?
 
BirgitS
Filmen?
Ett foto på vad du menar kanske underlättar.

Har du tänkt på brandskyddet?
Det är ju viktigt att väggen och fasaden tål att det brinner i fläktröret.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Filmen?
Ett foto på vad du menar kanske underlättar.

Har du tänkt på brandskyddet?
Det är ju viktigt att väggen och fasaden tål att det brinner i fläktröret.
Hur brukar man göra annars försatt ta ut all ånga och rök
 
BirgitS
I de flesta hus går imkanalen från köket upp genom ett brandskyddat rör och ut genom en rör på taket. Men visst kan man ha en imkanal som mynnar på fasaden men den måste vara brandskyddad, fasaden måste vara brandskyddad, rörets mynning får inte vara under en takfot och inte heller nära en ventil för friskluft. Sotaren som är ansvarig för området kan svara på frågor om brandskydd.
 
Montera brandspjäll i imkanalen och en ytterväggshuv, kolla med sotaren det är ju han/hon som ska godkänna.
 
  • Gilla
naouriz
  • Laddar…
Kan det vara ångspärren som ts menar med filmen, och hur ångspärren ska anslutas mot spiroröret?

Vi kommer också att ta ut fläkten genom väggen med spiro (och brandtätning), men hur ångspärren i väggen ska hanteras har jag inte funderat på.

/Carro
 
N naouriz skrev:
Jag ska göra hål i fasaden till köksfläkten tänkte på vindskyddet filmen alltså. Vad ska jag göra där? Ska jag tejpa den mot röret som går igenom väggen eller hur sha jag göra.?
Jag vill bara förklara att detta är en kolonistuga och jag ska gå direkt genom en vägg som är Ca 14 cm och består av en gipsskiva och 95mm isoleringen 28 mm luftspalt och 22 mm träpanel och fläkten är precis bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.