F
Ska måla om ett rum som är tillbyggt till huset och fick en trevlig överraskning när jag tog bort tak listerna.

Vit tak och vägg möts vid en hörnlist, enkel inomhusmiljö, minimalistisk och ren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där väggen möter husväggen så drar det kallt:
Vit vägg, sliten golvlist, skugga, behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man täta detta med något särskilt?
På. Vissa ställen är det bräder men andra gips och spån:
Skadad listfot mot vägg, synlig OSB-skiva, ojämnt golv, kabel, smutspartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit vägg med skuggor, taklist och ofullständig målning eller smuts ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen när jag fortsatte så fann jag ett hål rakt upp till vinden:
Skadad vägg och list med synligt trä och hål i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom detta extra rum har en egen vindslucka utifrån med en vedbod nedanför är det lite krångligt att komma upp och titta. Men jag borde kunna sätta en bräda från vinden.
Men återigen då så undrar jag om det finns något vettigt sätt att täta på? En remsa fönsterdrev kanske?
 
Redigerat:
F
Ingen som har en ide vad man kan göra?
 
Känns väl rimligt att ta sig upp och titta. Du kanske bara löser det på den metern du ser, om du nöjer dig med att dreva det du ser.

Annars tycker jag det låter rimligt att dreva
 
Lite isolering, en brädbit och ett varv med fog runt rummet.
 
F
Alright! Det finns ingen risk för fukt och mögel?
Är den rödmarkerade delen på denna bilden:
 
  • Svartvit planskiss av bostad med garage, flera rum, kök, vardagsrum, tvättstuga och badrum. Inte skalenlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Har köpt drev nu som jag tänkte sätta. En fundering, har spacklat en del väggar i rummet. Vore det dumt att trycka i lite spackel i skarven mellan takskiva och vägg och sedan lägga isoleringen på det?
 
  • Närbild på en vit vägg och golvlister med synliga tecken på skada eller slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gör nog varken till eller från..
 
Lägg en sträng silikon, det brukar vara det bästa.
 
F
ricebridge ricebridge skrev:
Lägg en sträng silikon, det brukar vara det bästa.

Jobbigt den dagen det ska bort bara? :crysmile:

Sprickan är större än vad den ser ut, ca 2-3cm,är ganska ojämnt. Drevet gör ju en del men svårt att få helt tätt.
 
F Fideliox skrev:
Jobbigt den dagen det ska bort bara? :crysmile:
Liksom spikar, skruvar, bygglim, tapeter, färg, spackel, gips, kakel, klinkers, plastmattor mm mm. Det kan man inte bry sig om.
Silikonfogar har fördelen att vara elastiska och spricker inte som t ex spackel (ibland även med glasfiberarmering) gör.
 
F
ricebridge ricebridge skrev:
Liksom spikar, skruvar, bygglim, tapeter, färg, spackel, gips, kakel, klinkers, plastmattor mm mm. Det kan man inte bry sig om.
Silikonfogar har fördelen att vara elastiska och spricker inte som t ex spackel (ibland även med glasfiberarmering) gör.

Sant. Har en hel tub liggandes av denna, borde väl duga? :p https://www.jemfix.se/bygg-och-vaatrumssilikon-fa180/6121/9029270/
 
F
Svårt att se på bilden. Men springan är mellan de två husen kan man säga. Är ca 150mm tjock isolering men jag hade bara drev som jag petade ner.

Den svarta ejtejpen på brädan är där jag har hålet i taket under.


Spelar det någon roll om jag petar ner det "hela vägen" eller halvvägs så det blir en liten "luftficka"?
 
  • Ruffigt vindsutrymme, träbjälkar, isolering, gammal trävägg, byggnadskonstruktion, dammigt, nedsläckt delvis, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu förstår jag inte?
 
F
ricebridge ricebridge skrev:
Nu förstår jag inte?
Svårt att förklara, försöker rita upp det i profil. Jag la drev på "toppen" av skarven, petade inte ner det helt i springan. Kanske man borde göra?
 
  • Handritad skiss föreställande en väggsnitt med isolering, vindskydd och rumsindikation, eventuellt relaterat till byggteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte fylla ut hela utrymmet, men bra om du kan peta ner det en bit.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.