Vi har haft ett bygglag här hemma som jobbat non-stop i fem månader med att renovera ett hus vi köpt med renoveringsbehov så vi känner varann väl, och vi litar på att de sköter sitt jobb.

Vi har en öppen spis som vi eldade i innan vi satte nytt tegel invändigt och hade inga problem. När jag slängde på några pinnar efter spisrenoveringen såg jag att lågan och röken ville lite åt vänster. Jag blev lite orolig och släckte med vatten och fann ett hål stort som en knytnäve till höger om ordinarie rökkanal.

Jag kontaktade omedelbart byggarna som kom tillbaka, tittade och fnissade lite och sa att de inte hade gjort något annat än bytt tegel. De sade att det inte var något man behövde göra något åt och jag har mycket svårt att acceptera det svaret därför söker jag mig om för en annan bedömning. Jag vill inte bränna ner vårat hus bara för att någon vaggat oss i falsk trygghet.

Jag kan bara se tegel men inte hur djupt hålet är. Bakom väggen ligger vårat sovrum men varken värme eller rök nådde dit. Förutom min magkänsla och misstanke att de har råkat knacka bort en sten för mycket, är det någon som tycker min oro är befogad?

IMG_20140226_044101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålet är t.v och skorstenens rökkanal till höger i bild.
 
Det var inte överdrivet snyggt, men det är omöjligt att säga något om säkerheten utifrån den bilden. Hur tjock tegelmur är det? Kan du sticka in en pinne i hålet för att avgöra hur djupt det är? Jag ser inget hål utan tycker det ser ut att ha suttit en tunn bit tegel där tidigare som nu fallit bort. Varför bytte ni teglet?
 
Jag kan ju missuppfatta bilden, men jag tycker det ser ut som det trillat bort en bit puts bara. Om det stämmer är det ju inget dramatiskt, men du borde väl putsa av lite med stålborste, väta teglet och putsen kring skadan ordentligt och så reparera skadan genom att smeta på nåt eldfast bruk, för en skorsten ska ju helst vara tät.
 
Ja, det där är ju inget att få panik över. Lite ny puts och det är som nytt.
 
Ursäkta om jag var lite otydlig.

Jag stack in en rest av en dörrlist jag hade till hands och den stannade vid 4,5 decimeter. Väggen är en "bärande" vägg, ryggraden i huset så det sitter ingen isolering eller så. Jag får känslan av att det är ett utrymme mellan vägg och spis för att värmen inte ska skada betongen, vilket jag antar sitter bakom, fan jag kan för lite om sånt här :(

Våran byggherre menar att hålet varit där länge. Jag anser att det borde vara en massa sot på teglet inne i hålet om det skulle funnits där tidigare. Röken sugs ju mot hålet, troligtvis för att det finns massa syre där men även att självdraget i huset vill ut där.

Det är en gammal spis, ja och teglet bytte vi för att det var ett inte så smickrande, det passade inte in helt enkelt.

Spis och rum, före/efter
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då tycker jag nog din oro är befogad, men det verkar ändå ganska lätt att fixa med murbruk c, skulle jag tippa, och en bit tegelsten som du smaskar i och täpper till hålet med.
 
4,5 dm i vilken riktning? På bilderna ser det inte ut att vara så mycket mellan eldstadstak och skivan ovanpå. Givetvis skulle ytan ha varit sotig om det inte suttit något där tidigare. Troligen har hålrummet funnits även tidigare även om det varit förtäckt. Du kan prova med ett ljus om det är drag ut genom hålet. Antagligen är det bra att täcka för det på något sätt.
 
4,5 dm snett upp/in/vänster från öppningen sett. Det finns ett visst sug även om röken föredrar ordinarie rökkanal. Det är svårt att få en tredimensionell känsla i en tvådimensionell bild naturligtvis men det tegel man ser är en bit in. Man kan sticka in halva armen.

Nä, jag tror jag får öppna plånboken och ta in en expert på det här för jag blir lite orolig när jag ser att vi satt ett halvt ton dekortegel med så pass mycket luft/hålighet bakom. Det hela känns lite, jag vet inte. Jag behöver nog ett par nya ögon på det här.

Jag fruktar lite att det finns en luftficka bakom spisen med gott om syre där, OM något mot förmodan skulle fatta eld, skulle leta sig upp på vinden ovanför.

Tack för er respons!!
 
Redigerat:
Ursäkra, jag blir bara mer och mer förvirrad här efter ha läst om hur man murar en öppen spis.

Varför är det en stor jäkla luftficka bakom spisen över huvudtaget? Ingenstans står det något om att de skall vara luft runt den. Hade man slut på tegel eller what the hell? Har vi någon murare här som har sett något liknande?
 
Din första bild är otydlig. Ta fler/bättre!
 
Mangeman skrev:
Röken sugs ju mot hålet, troligtvis för att det finns massa syre där men även att självdraget i huset vill ut där.
Att röken sugs mot hålet beror på att du har ett undertryck där. Det har ingenting med syrehalten att göra. Den är gissningsvis lika hög där som i resten av din bostad.

Frågan är varför du har ett undertryck där? Det kanske finns otätheter där murstocken passerar upp genom bjälklaget till våningen ovanför (vinden?). Hur som helst skall röken passera genom rökkanalen och inte genom diverse otätheter.

Enklast åtgärdar du detta som tidigare personer redan påpekat: Ny puts samt en liten tegelbit som du trycker in i putsen.

Detta gör du naturligtvis själv! De fnissande hantverkarna kan du släppa iväg på andra uppdrag.
 
Tack java. Får bli så.

Jag gjorde bestämde mig iaf för att peta in mobilen med kameralampan och jag blev väl något klokare men ändå inte. Här tycks vara en kanal till, tyvärr räcker inte lampan hela vägen upp. Vi har fjärrvärme idag, men när huset byggdes '48 värmdes det upp med olja. Kan detta ha något med det att göra? Jag ska sätta igen hålet så fort jag vet vad det är.

Spisen är på ovanvåningen och oljepannan på den tiden stod på nedervåningen.

<a target="_blank" href="http://youtu.be/TXGwSPWoIyw" style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; font-size: 11px; cursor: pointer; color: rgb(39, 147, 230); text-decoration: none; font-family: arial, sans-serif; line-height: 11px;">[video=youtube;TXGwSPWoIyw]http://www.youtube.com/watch?v=TXGwSPWoIyw[/video]http://youtu.be/TXGwSPWoIyw
 
Det ser onekligen ut som en till pipa i skorstenen. Den ser lite för ren ut för att ha använts till en oljepanna. Antingen är det en extra pipa som aldrig använts eller så är den till ventilation. Fortsätter den nedåt också? Om det skulle vara en ventilationspipa kan det möjligen ryka in i rummet den ventilerar när du eldar. Det lär inte vara farligt, men det är helt klart fel. Det lutar år ett lågt betyg år hantverkaren.
 
Yes, slog mig nu. Det är vårat ventilationssystem. Hehe, inte konstigt att det blir rökigt då. Nu ska jag ta honom i örat be dem smacka igen hålet och sparka ut dem. Tack allihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.