K
Hej!
Jag och min sambo har nyligen köpt en fastighet. Mellan parkering (och stora delar av tomten) och boningshuset är en höjdskillnad om uppskattningsvis ca 3m. Från parkering till husets entré går en grusgång. Gången går i en båge.

Gångens första del är tämligen plan, men sedan svänger den höger upp mot huset och blir allt brantare, för att sedan plana ut sista biten. Där det är som brantast är det även sommartid bökigt att gå om man bär tungt, då det finns risk att halka (grus som rullar undan). Vid minusgrader/snö/is är det nog hemskt.

Jag har tyvärr inte någon bra bild av tomten, men den bifogade bilden visar den värsta delen av gången.

Vi skulle vilja göra något åt problemet innan vintern kommer, men vet inte riktigt vad vi ska göra. Vi lutar åt att dela in gången i nivåer (terrasera), med hjälp av marksten tvärs över gången. Någon regelrätt trappa blir det dock inte tal om. Vi vet dock inte hur vi ska göra för att backen ska upplevas som behaglig att ta sig upp för. Risken att sektionernas längd blir tokig och påverkar steglängden på ett irriterande vis är uppenbar. Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Tar tacksamt mot tips om hur lutningen lämpligen kan hanteras. Gärna med bilder, om ni själva löst liknande problem.

Tack! Rött hus, uteplats, grusgång, tidig vår, kala buskar, grå himmel, belysningsstolpe, ingen snö.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Terrass låter väl vettigt. Du har någonstans runt 17 steg på 3 meters höjdskillnad att lösa.

3-4 steg och en avsats skulle nog kännas vettigt.

När stegen kommer så ska de vara likadana i höjd och djup för annars kommer den bli hemsk att gå i, framförallt för gäster som inte blir van med tiden
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Är det ett tjockt lager grus på ytan och det är det som rullar?
 
Hej

Vi har följt denna guiden när vi har byggt våra trappor och gångar i trädgården. Vi har olika former av grustrappor. I slutet så finns det beskrivet formler för både trappa och trappväg. Trappvägen är att varje trappsteg blir tre gångsteg, den blir lämplig när det lutar för lite för att göra en trappa av det.

https://rosenholm.se/?page_id=5939

Trädgårdsland med blomster och grönsaker, omgiven av grusgångar och gräsmatta, vid skymning eller gryning.

Här har vi kombinerat en trappgång som övergår i en trappa där det blev brantare
 
  • Gilla
Aviendha och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
På TS bild ser det ut som det körts bilar på gången och runt huset.

Det kan vara smidigt att kunna köra upp tyngre saker samt när man blir äldre?

På vintern fryser väl gruset ihop, och lutar det bra så rinner väl slasket undan innan det blir isgata?

Kan man anlägga en rak trappa bredvid? Använd markduk och gräv ner rör för belysningsstolpar om du skall göra om iaf...
 
Två rader med sjöstensplattor borde lösa problemet sommartid i alla fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.