Tjena!

Jag håller på att göra om mitt kök i ett hus från femtiotalet. Har precis rivit ner ett gammalt skafferi och hittade bakom en brädlapp ett hål i väggen. :surprised:
Det är någon form av gammalt ventilationshål (ser ut som en typisk ventil från utsidan.) som inte använts på ett tag.

Brädlappen hindrade ju all kallluft från att ta sig in, men kommer det inte funka med några rackiga brädlappar mitt på väggen i mitt nya kök... >:(

Hålet är kvadratiskt med en kant på 10cm och har en metallram.

Vad kan/ska jag göra?

Tack på förhand!

Johan

(Samma topic har publicerats i kök-forumet.)
 
Fyll hålet med isolering, täck det sedan med en skiva i samma nivå som väggen. ;)
 
Tänkte på det jag också, men borde det inte gå att få tag på en öppningsbar ventil? Ventilering är ju bra har jag hört...  ::) Frågan är bara var?
 
Jag satte dit en galvad tallriksventil när jag råkade ut för detta. Ramen till tallriksventilen var rektangular och tallriken rund så att säga. Nu har jag möjlighet att ha ett kallskafferi. Om ditt hål kommer mitt i väggen (dvs du ska inte ha skå där) så är det väl bara att stoppa i lite isloering och sätta skivor/gips för.
 
inluft i hus brukar man ha i sovrumen eller likande (tex vardagsrum) & från (ut) luft i kök,badrum tvättstuga. dvs ingen till luft i kök.

Troligen har ventilen i skafferiet varit till för att kyla skafferiet.. så det blir ett svalskåp.

Om man nu iallfall vill ha till luft så är det lämpligast att sätta det under ett fönster (spalt ventil) ovanför elementet.

om du inte ska ha ett sånt svalskåp i ditt nya kök så skulle iallfall jag plugga det.
 
Sm i särskrivning på den... Per-Erik :) Förlåt jag kunde inte låta bli bara. Men tilluft i kök kan man ju ha om man idkar självdrag.
Med mekaniskventilation är det mest olistigt .Har byggt så i ett hus där hyresgästföreningen tvingade oss att ha kvar den gamla ventilen i köket för att de äldre hyresgästerna ville ha "skafferi". Vi påtalade problemet att de kommer få det svinkallt i köket med tjuvdrag. Men det gick inte. Sagt och gjort in med ventil i köksskåpet... Sen var det ett jävla gnäll på fuskbygge för att det vart svinkallt i köket...

Vad vill jag ha sagt?
Självdrag ok med tilluft i kök
Mekanisk ventilation inte ok med tilluft i kök
 
Tack för alla svar!!! :)

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.