Har grävt upp runt min trekammarbrunn (3 kbm i plast från 2001). Under grävarbetet så visade det tanken har en 5 mm lång spricka i en skarv på tanken. Antingen fabfrikationsfel eller så har skadan uppstått när man lade ner tanken. Det sprutade ut en fin stråle avloppsvatten ur hålet. Det läcker med andra ord ut avloppsvatten där det inte ska.

Garantier kan man väl glömma efter så lång tid, men det borde väl gå att laga ett hål som detta i stället för att byta tank (vilket lär bli en dyr historia). Kan man borra upp ett större hål (när tanken är tömd...) och plugga det med något? Vattentrycket är ju knappast någon faktor.
 
Kan du inte bara silikona igen skiten? Vad gör det om det läcker lite? Det är väl bara gräsmattan som blir lite grönare just vid tanken :D.
 
Plasten är nog svår att limma. Ev svetsa kan gå.
Kan du sätta en alu eller rostfri plåt över sprickan och popnita fast en gummiduk över spickan?
 
Egentligen så hade det nog inte spelat så stor roll, men nu ligger min borrade brunn 5 m från tanken. Å andra sidan så har jag ju inte blivit sjuk ännu, så det är kanske inte så farligt.
Det är ju möjligt att det inte läckt så mycket när det legat fyllning mot hålet, så kanske man bara skall strunta i det.


Fungerar kanske å popnita, men det bär lite emot att borra flera hål i tanken. Kanske limma en gummiduk med sikaflex (sån där som man använder under vattenlinjen på båtar)?
 
Byt byt
 
Pröjsar du?
 
Glasfiberlagning?Köp glasfiber och epoxi på biltema tex, kladda dit hoppas det blir bättre borde iaf bli de om det fäster bra mot underlaget!
 
Nej, nej, nej!

Tanken är väl gjord i glasfiberarmerad polyesterplast?
I alla fall om det är av den här typen:
http://www.avloppscenter.se/slutna-tankar/vpi-5-m3-sluten-tank

Då lagas den med en sats polyesterharts, härdare och glasfibermatta, t.ex.

https://www.jula.se/reparationssats-for-plast-250-ml-504032

Nu när det är kallt måste man värma lite.
En elektrisk strålkamin eller varmluftspistol gör susen.

Tillägg:
Ser nu att Paytax varit inne på samma tankegångar.
Det tare lite tid att hitta de rätta länkarna ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Hallon18
  • Laddar…
Varför har du grävt fram brunnen ?
 
KnockOnWood skrev:
Nej, nej, nej!

Tanken är väl gjord i glasfiberarmerad polyesterplast?
I alla fall om det är av den här typen:
[länk]

Då lagas den med en sats polyesterharts, härdare och glasfibermatta, t.ex.

[länk]

Nu när det är kallt måste man värma lite.
En elektrisk strålkamin eller varmluftspistol gör susen.

Tillägg:
Ser nu att Paytax varit inne på samma tankegångar.
Det tare lite tid att hitta de rätta länkarna ;)
Får se om jag hittar länken, det var så många som handlade om trekammarbrunnar så jag gav upp.

Men tanken är av svart plast, inte glasfiber. Verkar vara liknande material som i PEM slang.
 
Den är av liknande typ som denna. Fast med tre hål.
3199323-origpic-4ec11f.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.