Total nybörjare i husbyggarbranschen, men har äntligen börjat bygga ett fritidshus i lösvirke... (Byggyta hela 16 kvm!) Snart dags att börja regla upp väggarna, och då dyker min fråga upp:

- Finns det något standardmått på hur mycket större 'hålet' i stommen ska vara än yttermåttet på fönster- och dörrkarm? Som jag förstått det ska man sedan kunna passa in karmen med kilar runt om karmen för att få det riktigt rakt... Andra tips på så'nt en nybörjare kan missa vid regelkonstruktionen runt dörrar och fönster är naturligtvis mer än välkomna!

Tack från Thomas! (Byggahus-debutant...)
 
Om en dörr har modulmåttet 10/21 så betyder det att du gör hålet 1000mm brett och 2100mm högt. Fönstret/dörren är vanligen 15mm mindre än moduldimensionen (i detta fall är dörrens faktiska mått 985mm/2085mm.

 
Tack Mathias! Precis vad jag ville veta!
 
Använder du riktigt gamla fönster är det bäst att mäta först då det standarden för fönstermått varierat över tiden
 
Det här med modulmåtten gäller svenska träfönster. Beställer man plastfönster är de exakt så stora som måtten anger.
15 mm runt om fönster och dörrar verkar vara standard. Jag tycker att det är för lite. Man ska kunna pressa in drevremsor för att täta, och det blir ganska trångt.
Har du ordnat fönster än? Ska du beställa fönster så tänk på att det kan vara väldigt lång leveranstid på dem. 6-8 veckor är inget ovanligt.
Se till att du gör en tillräckligt kraftig avväxling om du får en takstol rakt ovanför ett fönster. Ofta fäller man in en regel på högkant ovanför fönsterna.
 
Tack sirbo och andersmc för era kommentarer. Det där med regel på högkant ovanför fönstret skulle jag inte ha kommit på själv. Har gått och klurat just på hur det blir i en så'n situation som du beskriver andersmc, men nu fick jag svaret utan att fråga! Super!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.