Vi har ett magnifikt gammalt äppleträd som vi verkligen vill ska finnas.

Det är väldigt ihåligt. Från botten upp till grenarna delar sig.

Finns det något att göra för att förlänga livslängden ?

Dåligt beskuret och mycket frukt.
 
  • Hand vid ihåligt gammalt äppleträd; visar stor hålighet i stammen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ihålig stam av gammalt äppleträd med skrovlig bark, visar inre trästrukturer och förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ihåligt gammalt äppleträd med skuggor på stammen och fallna äpplen i bakgrunden. Trädet står på en gräsmatta intill ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blir ju väldigt nyfiken på huset/fasaden i bakgrunden. Vad är det för fasad? Och varför är det annorlunda murat runt fönstret?

Vi har förresten ett äppelträd med betydligt grövre stam och öppet hål rakt in. Jag undrar också hur länge det ska leva.
 
  • Gilla
Bart Taylor
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Jag blir ju väldigt nyfiken på huset/fasaden i bakgrunden. Vad är det för fasad? Och varför är det annorlunda mutat runt fönstret?

Vi har förresten ett äppelträd med betydligt grövre stam och öppet hål rakt in. Jag undrar också hur länge det ska leva.
Det är mexitegel. Grovhugget och släta stenar runt fönster och dörrar.

Jag älskar tegel. Min sambo avskyr det och vill ha putsad eller träfasd 😅
 
C
Flera av våra gamla fruktträd är också ihåliga. Om det inte är stormskador så är det väl med åren stor risk för att de blivit misskötta någon gång i livet.
Har sett att man brukar se till att det är öppet någonstans i botten så att vatten inte blir stående i hålrummet.

Annars brukar träden med tiden kompensera för det rätt bra genom att det bildas en "barriärzon" runt den skadade veden. Precis som runt en kapad gren.
Läs mer här:
https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/pom/loo-jon.pdf
 
  • Gilla
Bart Taylor
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Flera av våra gamla fruktträd är också ihåliga. Om det inte är stormskador så är det väl med åren stor risk för att de blivit misskötta någon gång i livet.
Har sett att man brukar se till att det är öppet någonstans i botten så att vatten inte blir stående i hålrummet.

Annars brukar träden med tiden kompensera för det rätt bra genom att det bildas en "barriärzon" runt den skadade veden. Precis som runt en kapad gren.
Läs mer här:
[länk]
Tack. Ska kika igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.