Vid någon takskottning i vintras gick troligtvis altantaket i plast sönder. Har nu ett hål runt en av skruvskallarna som fäster taket i en takås. Min fråga är hur lagar jag det på bästa sätt?

Min tanke var att via en spillbit såga ut en lämplig bit och limma fast den. Dock är jag tveksam till hållfastheten, vidare att om den läggs ovanpå taket lossnar med ett snöras eller en snöskottning nästa år. Alternativet att lägga biten under taket kanske medför problem från tyngden av snön? Kanske kan en distans mellan åsen och taket fixa det eller? Så hur gör man? Är en spillbit rätt väg att gå eller ska jag kleta dit någon tätningsmassa eller hur göra?

Se vidare fotomontaget för bättre förståelse.
Kent Andersson
 
  • Hålitaket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag råkade tyvärr ut för samma sak. Jag har köpt en ny plast som täcker från toppen på taket ner till förbi hålet.
Jag tror att om du bara sätter en bit över hålet så kommer det att läcka "in" vatten när det regnar.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Ok jag förstår, det ligger något i det du skriver. Det kan mycket väl sluta med att jag blir tvungen att göra detsamma. Hade inte tänkt på det själv men jag tackar för tipset
Tursamt så har jag tillräckligt stor spillbit över så jag slipper i alla fall köpa
nytt. //Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.