Har plockat bort ett spjäll i murstocken, vilket har resulterat i ett cirka 20 centimeter brett och 1-2 centimeter högt hål. Hur lagar jag igen detta på bästa sätt?
Rökkanalen används inte och jag har inga planer på göra det heller, men vill ha möjligheten om jag ändrar mig i framtiden.

Tar tacksamt emot tips!
 
  • Hål i murstocken efter borttaget spjäll, visar råa kanter och inre tegelsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett 20 cm brett och 1-2 cm högt hål i en vitmålad murstock efter borttaget spjäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är här verkligen ingen som har koll på detta?
 
S
Du får foga i med murbruk och en fogslev.
Sen putsa så det blir jämnt. Med ett putsbruk typ c. Du kan ”fuska” med samma bruk.

Strukturen är ju dock svår att matcha.
 
C
S sinuslinus skrev:
Strukturen är ju dock svår att matcha.
Ja, skall man få det där snyggt bör man nog skrapa bort någon decimeter färg runt kanterna så att man kan putsa i nivå med befintlig puts och sedan måla i med samma teknik som befintligt ytskikt.
 
Tack!
Utseendet är helt oviktigt, murstocken ska byggas in med stålreglar och gips.
 
Vilket murbruk rekommenderas?
 
Claes Sörmland
Skrapa rent från sot och lös puts med ett järn.

Dammsug.

Vät med en blomspruta.

Tillverka några passade spetsiga tegelflisor med en murhammare och en tegelsten i förväg.

Bland en liter murbruk (C-bruk eller kalkbruk), Ganska löst.

Slå i murbruket i hålet så att det verkligen fylls ordentligt. Knacka försiktigt in tegelflisorna i murbruket.

Dra av med murarsleven.

Vänta lite och lägg på lite mer murbruk när allt har satt sig. Dra av med sleven.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tusen tack!
Kan detta bruket funka?
https://www.byggmax.se/putsbruk-c-p0113


Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skrapa rent från sot och lös puts med ett järn.

Dammsug.

Vät med en blomspruta.

Tillverka några passade spetsiga tegelflisor med en murhammare och en tegelsten i förväg.

Bland en liter murbruk (C-bruk eller kalkbruk), Ganska löst.

Slå i murbruket i hålet så att det verkligen fylls ordentligt. Knacka försiktigt in tegelflisorna i murbruket.

Dra av med murarsleven.

Vänta lite och lägg på lite mer murbruk när allt har satt sig. Dra av med sleven.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skrapa rent från sot och lös puts med ett järn.

Dammsug.

Vät med en blomspruta.

Tillverka några passade spetsiga tegelflisor med en murhammare och en tegelsten i förväg.

Bland en liter murbruk (C-bruk eller kalkbruk), Ganska löst.

Slå i murbruket i hålet så att det verkligen fylls ordentligt. Knacka försiktigt in tegelflisorna i murbruket.

Dra av med murarsleven.

Vänta lite och lägg på lite mer murbruk när allt har satt sig. Dra av med sleven.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Anaxes skrev:
Tusen tack!
Kan detta bruket funka?
[länk]
Det funkar nog i och med att hålet är så litet. Annars ar putsbruk lite finare ballast (sand) jämfört med murbruk men är annars samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.