Hej!

Hjälp! Jag har ett stort problem som jag inte kan hitta någon vettig lösning på. Jag har byggt hela huset i lättbetong (Ytong), även innerväggarna. I badrumsväggen har vi två skåp (tappvatten och golvvärme) precis där jag ska ställa skåpen för tvättstället (2st). Även fast skåpen har ben så ska de skruvas i väggen med varsin skena. Se bilder. Hur ska jag "laga" väggen för att kunna ha möjlighet att skruva fast skenorna. Det kommer kakel på väggen.

- Jag kan inte skruva i plåtskåpen
- Jag vill undvika att sätta träskiva på hela/delar av väggen (risk för fuktproblem)
- Bara putslaga på skåpen 15mm + fix och kakel blir nog inte hållbart att skruva i!?

Alla idéer är varmt välkomna!!
 
  • Obearbetade väggar av lättbetong med utmarkerade platser för skenorna till badrumsskåp och synliga rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lättbetongvägg i ett byggprojekt med påbörjad förberedelse för kakelsättning och synliga rör och installationsboxar vid golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första tanke, eftersom du nog inte ska skruva in i plåtskåpen, är att förlänga skenan utanför skåpen åt båda håll. Men då kanske den syns efteråt?

En annan fråga från mig är, ska man bygga för dessa skåp? Blir inte skenan i vägen för att kunna komma in i skåpen framöver?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Frågan är vem som ritat in placeringen av fördelarskåpen. De måste vara åtkomliga för framtida service. Speciellt det med golvvärmefördelaren.
Jag skulle inte montera något framför dessa skåp.

Eller är det baksidan på skåpen vi ser, och luckorna öppnas ut i angränsande rum?
 
Redigerat:
Och vad är det för rör, som kommer ut så konstigt nere vid golvet till höger?
 
T
Har föregående två talare rökt på eller?:x

Självklart är det baksidan på fördelarskåpen man ser!
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Självklart är det ju baksidan på skåpen, ser jag nu :banghead: Jag skulle nog lagt på en mineritskiva eller liknande, sen får du använda plugg och skruv, som inte går igenom in i skåpen.
Kanske limma på en skiva för att fylla ut 15mm glappet bakom skåpen.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
tank77 skrev:
Har föregående två talare rökt på eller?:x

Självklart är det baksidan på fördelarskåpen man ser!
Nej, inte rökt på, men någon rökig whisky har råkat slinka ner :blushing:
 
Ja det är baksidan av skåpen! Luckorna öppnas åt andra hållet. Rören till höger är tappvatten till duschen. De ska karvas in i väggen och komma ut där blandaren ska sitta.

Det går alltså att sätta plugg i mineritskivan!? Då är det ett intressant alternativ att undersöka!
 
Redigerat:
Hej!

Det blev ett par mineritskivor (fibercementskivor) som jag tänkte limma med PL400 och skruva med lättbetongskruv. För att det ska bli lite "styvare" i hålen limmade jag fast plastbrickor (15mm) på skåpen och sen limmar jag fast dem i skivan också.

Skenorna till badrumsskåpen limmar jag sedan utanpå kommande kakel och där det går att skruva skruvar jag :).
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.