Nåja nu är det gjort så det spelar inte så stor roll.
Trots förslag på 1135, så blev det en 1235-8.
Eftersom trappen är trång och tvär så var jag lite fundersam på hur jag skulle göra för att få ner åbäket i källaren.
Jag hade tanken tidigare, men det var först efter en arbetskamrat föreslagit samma sak som det blev bestämt. Jag gjorde hål i golvet. Eftersom jag ändå brutit upp det för den kommande golvvärmen, så var det "bara" att kapa av en golvås och ta ner taket i källaren.

Lägger in några bilder på spektaklet. Uppmärksam läsare ser i bild 4 hur jag stötta upp golvet/taket bara för säkerhets skull.
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för kul bilder. Det piggar upp att se att även andra får lägga ner mycket arbete på något så trivialt.
Jag hade en polare som skulle beställa en värmepump. Då han såg att den vägde 180 kg bytte han raskt märke och köpte en som vägde 80 kg eftersom han skulle ner med den i källartrappen.
 
Jo jag tänkte att det kanske kunde vara inspiration/avskräckande exempel för andra.
Om det är någon som tänkt ge sig på metoden, notera ramen upptill på pumpen i sista bilden. Den skall se till att inte lyftstopparna klämmer sönder vp:n. Snickrad av 45x95. Ställningen är gjord av 45x145.
Tvärslån upptill på ställningen är 2 x 45x145 , så att kedjelyftblocket rymms mellan. Jag lade kofoten tvärs över ovanpå och hakade blocket i den.
Notera att jag har 265 i takhöjd, men det var ändå på håret att jag kunde få lyft. I och för sig så hade det gått slå bort underdelen på pallen och trixa lite.


Nu är det bara att hålla tummarna att den håller 35 år så man slipper fundera på hur ett eventuellt byte skall gå till :-| (yeah right)
 
Imponerande - skam den som ger sig. :)

Nu när vi fått vår NIBE1135-10 och VPA 300/500 skall det bli golvvärme i källaren. Nästa projekt blir alltså att bila upp 15 kvm 10 cm betonggolv för att skapa nytt badrum/tvättstuga. Jag skall passa på att öka takhöjden från 2 meter till 2,20 så det blir till att gräva 60 cm under plattan. Totalt skall 9 kubik jord och betong bort :eek:
Därefter skall väl 20 cm bärlager in igen och vibbas följt av 20 cm frigolit och 10 cm betong.

När detta är klart är vi helt oberoende av övervåningen på 100 kvm. Där blir det sedan total utblåsning och totalrenovering. Även yttertaket skall göras om - och framförallt isoleras.

Jag lovar att återkomma med bilder jag också - bilder inspirerar eller avskräcker.
 
ska tydligen vara ruskigt enkelt att ta bort gammla plattan. Bila ett stort hål, sen gräver du bort under plattan & slår bort stora bitar med slägga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.