Hejsan

Jag har nyligen tagit bort ett gammalt plåtskåp som varit ett soprum från förr och det har då nu lämnat lite överraskningar som vanligt.

Detta rör sig då om ett hål i golvplattan som då såklart behöver åtgärdas. Min undrar, vad behövs till detta? Min tanke går till någon färdig bruk. Golvet som tidigare va byggt runt skåpet verkar vara uppbyggt med någon form av platonmatta och sen spånskiva?

Närbild på ett hål i en betonggolvplatta med en del av kanten täckt av spånskiva och platonmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttstock står i hål i betongplatta efter borttaget plåtskåp, behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer ha en hantverkare som hjälper mig men jag vill ändå känna att vi delar syn på tillgångavägssätt samt material.

Tips och förslag mottages.
Tack på förhans.
Mvh Tobbe
 
Ingen med någon tanke?

Mvh Tobbe
 
A
Är detta i en källare, hus med platta på mark eller fristående soprum från förr?

Det ser ut att inte vara så djupt eller mycket som ska åtgärdas så antagligen kommer du att få betala ett ordentligt överpris för jobbet.

Utifrån bilderna behöver du endast ett lagningsbruk. Beroende på om du bara ska jämna till/upp hålen eller även jämna till hela ytan finns det olika lagningsbruk. Du behöver dammsuga av ytan och sedan välja ett bruk som klarar både större hål och tunna skikt.

https://www.bauhaus.se/lagningsbruk

https://www.finja.se/sortiment/betong-och-bruk/lagningsbruk

Svårigheten blir sedan att komma billigt undan med rätt typ av matta (oftast dyrt att köpa en stor rulle) men https://www.byggmax.se/fuktisolermatta-p21203 är inte så dyr, du behöver dock stämma av med höjden, likaså kan du säkert hitta en golvskiva i rätt tjocklek, gå till ett byggvaruhus så kan de säkert såga skivan i rätt dimensioner om du inte har såg hemma.


Räkna med att du får betala 700-800kr att göra jobbet själv och en firma vill nog ha 4-5000kr är min gissning, du blir kanske positivt överraskad men det är litet jobb och firman får antingen använda dyrare prylar (härdar snabbt) eller besöka dig 2ggr
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Är detta i en källare, hus med platta på mark eller fristående soprum från förr?

Det ser ut att inte vara så djupt eller mycket som ska åtgärdas så antagligen kommer du att få betala ett ordentligt överpris för jobbet.

Utifrån bilderna behöver du endast ett lagningsbruk. Beroende på om du bara ska jämna till/upp hålen eller även jämna till hela ytan finns det olika lagningsbruk. Du behöver dammsuga av ytan och sedan välja ett bruk som klarar både större hål och tunna skikt.

[länk]

[länk]

Svårigheten blir sedan att komma billigt undan med rätt typ av matta (oftast dyrt att köpa en stor rulle) men [länk] är inte så dyr, du behöver dock stämma av med höjden, likaså kan du säkert hitta en golvskiva i rätt tjocklek, gå till ett byggvaruhus så kan de säkert såga skivan i rätt dimensioner om du inte har såg hemma.


Räkna med att du får betala 700-800kr att göra jobbet själv och en firma vill nog ha 4-5000kr är min gissning, du blir kanske positivt överraskad men det är litet jobb och firman får antingen använda dyrare prylar (härdar snabbt) eller besöka dig 2ggr
Tack för svar
Prismässigt så får det bli det som blir men jobbet ska göras själv med hjälp av hantverkare.

Det är en utbyggnad på platta är min gissning. Det sitter på stora huskroppen så att säga iaf.

Hoppas kunna slippa blanda bruket själv iaf och det finns färdigblandad variant?

Mvh Tobbe
 
A
T Tolin80 skrev:
Tack för svar
Prismässigt så får det bli det som blir men jobbet ska göras själv med hjälp av hantverkare.

Det är en utbyggnad på platta är min gissning. Det sitter på stora huskroppen så att säga iaf.

Hoppas kunna slippa blanda bruket själv iaf och det finns färdigblandad variant?

Mvh Tobbe

Tillsätta vatten och vispa lär du behöva göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.