Ämnar använda gamla, grova, galvade järnrör som staketstolpar. Kom över dem billigt. Drygt jobb att först spetta så djupt det går och därefter slå ner rören till rätt djup med slägga i moränmarken. Finns någon mindre medeltida metod att bringa staketstolpar på plats? Rören har använts som staketstolpar tidigare, är kapade till samma längd och har borrade hål för trävirkets montering med vagnsbult. Således viktigt att slå ned "stolparna" till exakt rätt nivå, så att hålen för bultarna hamnar i rätt höjd över marken.:thinking:
 
  • Gilla
Bedholm
  • Laddar…
Hemmakatten
Det enda jag kan komma på är att gjuta en plint, vänta en stund till betongen börjat stelna lite och ner röret på rätt höjd och stadga röret tills betongen stelnat. Inte lättare kanske men säkrare att få det på rätt höjd.
 
  • Gilla
hans lindquist och 1 till
  • Laddar…
  • Tack Hemmakatten för bra tips! Är emellertid lite lat och söker en metod att enkelt få ner rören i backen utan ansträngning. Funderar på att gänga stålrören och helt enkelt skruva ned dem i jorden med en stor rörtång. Busenkelt! Jorden skulle då fungera som mutter. Något säger mig att metoden kan vara svårare, än vad den verkar på idéplanet. Törhända måste jag först göra en gängtapp för effektiv markgängning?:thinking:
 
Hemmakatten
Låter naturligtvis enklare att göra som du föreslår. Men jag är tyvärr inte rätt person att avgöra hur görbart detta är. Mina kunskaper är inte tillräckliga.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Låter naturligtvis enklare att göra som du föreslår. Men jag är tyvärr inte rätt person att avgöra hur görbart detta är. Mina kunskaper är inte tillräckliga.
Tack för svar Hemmakatten. Om man googlar på "jordgängning", erhålls av oklar anledning annonser för babyskor. Googling på "markgängning" däremot visar faktiskt en stolpe med vidhängande elektrisk apparatlåda, som ska skruvas ned i terra firma. Gängning av samma typ som en träskruv. Verkar omöjligt att åstadkomma sådan gängning på mina grova galvrör.:geek:
 

Bästa svaret

Borr/bilhammare med långt spett? Då slipper du stå att banka själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.