Skulle prova hole-in-one för första gången i badrummet men sambon var lite klåfingrig och lyckades flytta sökaren några millimeter så att hålet kom fel och "insatsen" gick sönder :thumbdown:

Frågan är nu, måste jag göra om hålen helt, eller räcker det att karva lite så att jag får igenom dosan? Plywooden under håller dosan på plats så att säga. Väggen ska täckas av kakel sen.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har några kloka råd? :)
 
sitter dosorna hop kopplade?
Karva så dosan kommer fram du, biten mellan dosorna kan du ta bort

Vill du vara ordentlig så spackla i gipsen, eller så låter du bli det. Men se till att göra hålen bättre i kaklet :)

Ska det vara en dubbelram så kan du kapa raka snitt i kaklet, men se till att hålla dig innanför ramen bara
 
Japp, dosorna sitter ihop. Skönt att höra att skivan inte var körd, inte helt billigt med våtrumsgips ;)

Kommer vara dimmer + termostat där, antar att det borde rymmas i dubbelram?

Vet du möjligen om man kan komplettera hole-in-one satsen med en ny apparatdoseinsats?
 
det är jag rätt säker på att man kan, köp 2 så kan du borra båda hålen samtidigt.

Idag behöver man ju inte våtrumsgips, BKR ändrade sina regler till att man bör ha det men det är inte längre något krav
 
Det framgår ju av en annan tråd här (Bauhaus fuskbygge) att termostaten skall sitta högre, typ 150 cm. Kolla så inte det gäller din termostat också. Vissa tillverkare (alla ??) föreskriver den högre monteringen. Det är dels för att mäta temp. på rätt höjd, dels av bekvämlighet, bättre höjd för något man vill kunna titta på.
 
nino skrev:
det är jag rätt säker på att man kan, köp 2 så kan du borra båda hålen samtidigt.

Idag behöver man ju inte våtrumsgips, BKR ändrade sina regler till att man bör ha det men det är inte längre något krav
Ska försöka mig på att laga den jag har med lim, köpte ett kit så jag har även en som är hel. Har däremot inte hittat någon löst i butik ännu, får se hur det går med limningen och om den funkar dugligt efter det.

Känner till att det inte är något krav på våtrumsgips i hela, men badrummet är ganska litet, ca 1,5x2,0m så det kändes bäst så ändå ;)
 
hempularen skrev:
Det framgår ju av en annan tråd här (Bauhaus fuskbygge) att termostaten skall sitta högre, typ 150 cm. Kolla så inte det gäller din termostat också. Vissa tillverkare (alla ??) föreskriver den högre monteringen. Det är dels för att mäta temp. på rätt höjd, dels av bekvämlighet, bättre höjd för något man vill kunna titta på.
Det kände jag inte till faktiskt, jag utgick helt enkelt från att det var samma rekommendation som för strömställare, däremot kan jag inte tänka mig att det påverkar så mycket, i hallen finns en gammal golvvärme där termostaten sitter ca 20cm ovanför golvet och det funkar fint det med ;) om än ännu svårare att läsa av.
 
Fördelen med att sätta termostaten på 150cm plus 2cm är att man inte ska vara där och pilla på den. De rör man kanske två gånger om året! Medans strömbrytaren pillar man på flera gånger om dagen. Så att famla i mörkret efter lyse knappen är vanligt. Sen så har småbarn nyfikna fingrar så 170cm är en bra höjd!

Plus att det är inte alltid folk lägger pengar på att köpa produkter med rätt termostat i rätt modell serie som man har i övriga strömbrytare mm i så då passar det inte i kombinationsram. Förövrigt så brukar man normalt placera dosor stående och underviker liggande montage.

Sen i badrum så bör man använda VP2 dosor eller Elkos röda dosor med justerbar ring. Du kommer få köpa längre dosskruv och påbyggnads ringar om man ska vara petig för dosan ska sluta tätt mot väggen och inte sluta ett par mm/cm in i väggen. Dessutom så blir ramen runt apparaterna oftast demolerade och sitter dåligt om inte dosringen ligger jämnsmed väggen.
 
Förstår absolut resonemanget kring höjden, lite synd att jag inte kollade det närmare innan men jag tror ändå att jag kan leva med det, hade likadant i förra boendet, men då var anledningen förvisso att termostaten monterades i efterhand av föreningen (flyttades från trapphus till badrum).

Vad gäller strömbrytare och ramar ska jag passa på att byta alla uttag och brytare i huset inom kort i samband med utbyte av elcentral och jordning av allt, så jag hoppas att det ska gå att lösa även med termostaten :) (OBS inte jag själv som kommer att göra det ifall någon undrade).

Då förstår jag varför dosorna slutar en bit in i gipset, trodde att de för dubbla skivor var rätt och att det var tänkt att göras med påbyggnadsring helt enkelt, pratade med en kompis som är elektriker och han sa att det gick att lösa i varje fall ;) men bra att veta till nästa badrum att alternativ finns.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.