Hej!

I samband med att vi dränerade om vår kåk för knappt 2 år sedan så var vi tvungna att installera en pump. Flottören funkade bra det första året innan den tidigt i höstas hamnade på något sätt så att den slog aldrig från pumpen, vilket jag självklart ordnade. I samband med att den startar så har man hört ett bubblande ljud då eventuell luft i systemet trycktes ut och ner i dagvattenröret. Idag när jag skottade tänkte jag på att jag inte hörde något ljud av att den startade. Min fundering blev då att antingen så är det lågt flöde på vatten just nu, eller så har den låst sig igen, fast denna gång i avstängt läge. Jag ska ut imorgon och titta på detta.

Men det jag nu är ute efter är ett lite mer tillförlitligt sätt att se om den är igång eller ej, och inte stå bredvid pumpbrunnen och lyssna.
Då var min tanke om det finns någon form av signalsystem som man bara kan koppla på i elcentralen och därmed se om det går en ström genom fasen.

Först hittade jag effektmätare, men de jag hittade gav bara ett visst antal impulser per kwh. Detta var inte riktigt det jag ville utan vill ha ett fast sken vid tillslag. Efter lite ytterligare letande hittade jag en signallampa från Hager, nämligen denna (med olika varianter av färg på dioden): http://www.hager.se/produkter/elcen...lampor-ringklockor-och-sumrar/svn123/6390.htm
Jag funderar om denna gör det jag önskar?
Om jag ser rätt är det bara två skruvkontakter på denna, så om denna läggs i serie så tänds lampan i det ögonblicket pumpen slår till?
 
N ej, du kan inte koppla signallampan i serie med pumpen. Signallampan släpper bara igenom några milliampere som inte räcker att driva pumpen.
Du måste ha en apparat som känner av strömmen till pumpen och reagerar. Ex Hager strömövervakningsrelä EU194 men det kostar säkert en hel del.
Kanske en liten strömtransformator kan känna av strömmen till pumpen och driva kontrollampan i sin tur.
Eller har du en ledig extraledare ut till pumpen som man där kan koppla till flottören signal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.