Hej,

Monterade en ny tvättställsblandare från Hafa, "Hafa Salt".
Problemet är att den skvätter fruktansvärt mycket, och trycket känns som det är tok för högt, Det är presic som att du har någon skit i strilen, skvätter åt alla olika håll,
Allt jag har gjort annorlunda i monteringsanvisningen är att jag har bytt ut kopparrören mot en PEX varianten för lättare montering.

Någon som vet vad som kan vara fel, Gjutfel kanske? Strilen ser hel ut utan märken.
Tror inte att det beror på vattentrycket då min förra blandare funkade utmärkt.
 
Sitter det någon perlator i munstycket?
 
Vet inte hundra vad en perlator är men jag antar att det är själva strilen. Vid munstycket går det att skruva bort en del som består av packning, luftare.
 
Det är den delen i i munstycket som blandar in luft så att strålen inte skvätter. Jag har sett helt nya blandare som har haft defekta perlatorer.
 
jag har dåliga erfarenheter av hafa dushblandare-trasiga fast dom var nya....
 
Johan Gunverth skrev:
Det är den delen i i munstycket som blandar in luft så att strålen inte skvätter. Jag har sett helt nya blandare som har haft defekta perlatorer.
Det var perlatorn i blandaren som var kass, Den var nog inte deformerad bara väldigt kass. Väldigt grovmaskad, Tog perlatorn från min gamla gustavberg o då funkade den fint.

Tack för all hjälp
 
Bra att det fixade sig.
För övrigt så är det inte själva silen som blandar in luft. Det är spåren i sidan av perlatorn i kombination med spalten mellan silen och silmuttern som injekterar luft i den förbipasserande vattenstrålen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.