Hej!
Vi ska flytta och framförallt nu upptäckt allt svart vi har i lägenheten på väggar och tak.
Det är i de flesta rummen, framförallt i vardagsrummet och köket blir det påtagligt då det är helt vitt, och vi har en del hörn i lägenheten och där blir det ju väldigt påtagligt.
Vi fick anmärkning på besiktningen att vi skulle städa bort smutsen..
Efter att ha använt rengöringsmedel, grön såda, våtservetter, disksvamp inser man att det inte går att få bort helt.
Är detta verkligen normalt?
Normalt smuts/damm går ju bort när man städar.
Kan tillägga att vi tänder sparsamt med värmeljus och endast på vintern och bara i vardagsrummet. Skickar med bilder på det svarta.
Förstår inte ens hur vi skulle kunna få detta rent och vi hade ju behövt skura och skrubba varje millimeter av väggar och tak pga färgskiftningar annars..
Min mamma har bott i sin lägenhet 8 år och flyttade för att se och där va inte ett spår av skit.
Tror det är flugger färg som använts.
Tacksam för alla svar.
 
  • Ett neutralt rum med två spacklade och omålade rektanglar på hörnväggen, över en grå soffas hörndel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit hörn av ett rum, takmöte med vägg, spår av vattenläckage, del av gardinstång med blommigt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växt mot vit vägg, konsthörn, minimalistiskt, inomhus, gröna blad, takmöte, delvis ram synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit köksfläkt monterad på en vägg under en takhörna med fuktskador. Gardinstång med mönstrad gardin synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med rektangulärt avtryck eller kontur som liknar en inbyggd lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med markeringar som jämför skurad och icke skurad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeljus borde inte få säljas i 50pack, har sett detta på ett gäng utflyttningsbesiktningar.
 
I InsidersUnited skrev:
Värmeljus borde inte få säljas i 50pack, har sett detta på ett gäng utflyttningsbesiktningar.
Aldrig varit med om detta förut och då har jag tänt samma mängd ljus förut i andra lägenheter. Tycker det är konstigt hur det kan sprida sig i en hel lägenhet på 75 kvm om det skulle bero på att man tänder värmeljus ibland i ett rum.
Hur har man åtgärdat det då?
 
Det är ventilationen som sprider det, har sett badrum där väggarna varit gråa, och där har de inte haft ljusen, De har varit tända i vardagsrummet. Kombinationen billiga värmeljus och drag (drag av otäthet eller av ventilation) gör att lågan svajar och då blir det lite extra rök vid varje svaj.

Efter något år så är inte väggarna ljusa längre. Vi behandlade detta på samma sätt som med rökning, dvs hyresgästen fick måla om eller så målade vi om på hyresgästens bekostnad. Det är inte "normalt slitage" tyvärr.
 
Har lägenheten fungerande ventilation och värme så tror jag inte det är häxsot.

Har du ingen värme, bristfällig isolering och kalla ytterväggar i kombination med ingen ventilation(alternativt stängda ventiler) ja då kan det vara häxsot, men det är som den vita älgen, alla vet allt om den men ingen har sett den i verkligheten.

Hyresgäster (inte riktat mot trådskaparen) som orsakat en skada i en lägenhet de hyr griper ofta efter alla möjliga förklaringar varför de absolut inte är ansvariga för uppkomna skador.

Jag har stått i en lägenhet som luktade starkt av rök där den avflyttande hyresgästen skyllde på att grannens rökning på balkongen hade orsakat detta....Så jag är lite luttrad och inte helt unbiased.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.