Jag håller på med ett mindre dräneringsarbete som på grund av väldigt ytlig berggrund inte går att göra med enbart markavloppsrör. Den uppenbara lösningen är att göra en pumpgrop med tillhörande pump och pumpa vattnet till en högre nivå där markavloppsrör kan ta över. Men sen kom jag på att man med hävertprincipen borde kunna få samma effekt utan att behöva blanda in maskiner som kräver el och annat underhåll.

Som ett experiment har jag därför lagt en femtio meter trädgårdsslang från dräneringsgropen till ett låglänt område på tomten. Med hjälp av ytterligare en trädgårdsslang och vattenutkastaren fyller jag hävertslangen med vatten och kopplar sedan bort vattenfyllnadsslangen under vattenytan i dräneringsgropen.

Helt enligt de fysiska principerna strömmar sedan vattnet genom hävertslangen och tömmer så sakteliga dräneringsgropen. Problemet är att denna effekt är rätt begränsad. Flödet, som från början var rätt bra har efter några timmar minskat synbart och lämnar man det över natten är det bara en mycket liten rännil kvar. Fyller man upp hävertslangen igen blir flödet bra igen men bara för att återigen minska så sakteliga.

Jag har egentligen ingen aning om vad detta beror på men min gissning är att det samlas luft i hävertslangen. Antingen genom att luft löser ut från dräneringsvattnet eller att luft läcker in via otätheter i slangen eller i synnerhet genom den koppling jag har mitt på slangen (hävertslangen består av två hopkopplade 25metersslangar).

Mina frågor är därför om någon vet om det här är normalt beteende för hävertar? Eller kanske till och med upplevt liknande själv. Och, i sådana fall, om det finns något man kan göra åt det? Eller ska jag förkasta hävertplanerna helt och hållet och bara skaffa en pump istället?
 
Låter onekligen som en rolig och udda ide´ men vad händer när gropen är uttorkad och det kommer ett kraftigt sommarregn och gropen fylls medans du är på semester hos moster.
 
Tanken var att låta hävertslangen sluta i en hink eller motsvarande med en yta på samma nivå som botten på dräneringsgropen. På så vis skulle nivån i dräneringsgropen aldrig kunna sjunka under denna reglerade nivå i andra änden av slangen. Och kommer det störtregn med tillhörande översvämning så ökar nivån i dräneringsgropen vilket ökar tryckskillnaden vilket gör att vattnet rinner snabbare genom hävertslangen, vilket kompenserar för den extra tillrinningen.

Det är åtminstone teorin. Som sagt så fungerar det inte särskilt bra i praktiken.
 
Det verkar inte finnas så många hävertexperter här så jag kan väl passa på att fråga om någon vet något om pumpar istället. Finns det några pumpar som är frostsäkra? Det vore praktiskt att slippa bygga ett fullt isolerat pumphus och istället bara lägga ned en pump i ett rör.
 
Hävertverkan blir mindre allt eftersom nivåskillnaden blir lägre. Det borde funka om du har lite grövre slang för att få tillräckligt flöde även vid syndafloder.
För att inte dräneringsgropen skall torka ut så kan du hälla i olivolja som lägger sig på ytan. Slangen i gropen bör sluta 5-6cm ovanför botten. Om sedan slangändan ligger 20-25 cm över bottennivån på gropen stannar hävertverkan där. För att slippa luft så gör man en böj på slangen i slutet så den skapar ett vattenlås.
Om detta sedan funkar bra i praktiken vet jag inte, även om slangen tål frost så kanske den inte hinner tina lika fort som snö/is på taket, och då töms ju inte vattnet i gropen.
 
Jag fortsätter mitt experimenterande. Efter att ha lånat en fyrtiometersslang av svärmor kom jag nämligen på att hävertprincipen fungerar alldeles utmärkt. Antagligen var det den tidigare kopplingen som läckte in luft (även om den inte läckte ut vatten) vilket gjorde att hävertverkan avtog med tiden. Nuvarande hävert fungerar alldeles utmärkt. Även över längre perioder.

Att avpassa lagom vattennivåer i hävertslangens båda ändar var lite problematiskt eftersom flödet blir så litet när höjdskillnaden minskar. Men det kommer antagligen låta sig göras. Hittills verkar en halvtums trädgårdsslang fungera bra dimensionsmässigt, men möjligtvis behöver man ändå byta upp sig till något grövre. Baserat på tidigare försök med borrmaskinspump är det ett antal hundra liter vatten som ska förflyttas varje dygn.

Återstår ett frystest för att se vad som händer när slangen fryser. Om man ska tro väderleksprognoserna så får det vänta till helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.