Hej
Jag vill bygga ut mitt hus och har lämnat in en bygglovansökan, ansökan har blivit stopad
för att 4 meter utanför huset går vår avloppsledning som även 2 av mina grannar har servitut på. Ledningen är från 1962 och går rakt över vår tomt, Kommunen säger att rören ligger på ett " urområde"
Jag har fått ett förslag från kommunen att dra ledningen ått ett annat väderstreck ( 90 meter )
och detta ska jag bekosta själv. fortfarande på min tomt och det kommer fortfarande att vara komunens ledning.

Jag vill inte bekosta detta själv utan jag vill se över om det går att häva servitutet.

Kan bara bygga åt det håll som rören ligger åt.
 
Redigerat:
Jag tror du har mycket små chanser att häva servitutet rätt upp och ned. Det skulle innebära stora kostnader för någon annan, och knappast vara rättvist. Det är ju inte så att servituten har tvingats på dig, utan de har legat där och belastat fastigheten sedan 1962.

Om du kan visa på en väsentligt bättre, eller i vart fall inte sämre, lösning för alla parter, och är beredd att skjuta till en del pengar för att dra rören någon annanstans så kan det ju tänkas att du kan få med dig alla på att dra rören på någon annans mark än din. Men bered dig på oöverstigliga svårigheter om det medför stora kostnader för någon annan än dig.

Utan att veta hur det ser ut på din tomt så låter dock 90 meters flytt väldigt mycket. Om du skall bygga ut 4m, torde det väl räcka med att flytta rören kanske 10m och ändå slippa få några skarpa krökar?
 
Att flytta rören länge ut från där dom ligger nu går inte enligt komunen, fungerar inte med lutningen.
jag kan tänka mig en flytt av rören och att det blir en ny servitut på min tomt men ska verkligen jag stå för den kostnaden själv, rören är 46 år gamla, måste väl bytas snart ändå.
Kostnaden för mig blir ca 100.000 om jag ska betala det går inte.
En del penngar kan jag självklart vara med att betala.

Måste finnas något som gör att det gamla servitutet hävs annars är jag tvungen att flytta då mitt hus är för litet?
 
Redigerat:
Jag har även kontaktat ett företag som kan göra jobbet som kommunen erbjuder till halva priset 50.000:-

Men eftersomm det är kommunens ledning får bara dom göra jobbet enligt kommunen. Kan dom göra så?
 
Det finns gott om avloppsrör som håller i 100 år och mer än så. Om just de där avloppsrören är sådana kan jag inte svara på, men i min föreställningsvärld så tror jag att det blir svårt för dig att göra något åt det hela.

Jag skulle skratta min granne rätt upp i ansiktet om denne kom och ville att jag skulle vara med och flytta på avloppsrör som jag har servitut, därför att han skall bygga ut. Visst får han flytta på dem om han vill, men inte vill jag betala.

Kommunen har nog en liknande inställning, om än lite mer formellt framtonad.

Eftersom det är kommunens ledning skulle du ju kunna ställa frågan hur mycket de vill bidra med om du byter ut ledningen från 1962 när du drar om den. Kan de stå för en viss procent i alla fall så är det kanske görbart för dig i den situation du sitter i.

Det låter lite tveksamt det där med kommunens monopol på arbete, och det borde gå att förhandla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.