Vi har precis gjort besiktning på ett 70-tals hus som vi är intresserade av.
Efter besiktningen har det framkommit några saker som vi nu vill påpeka och också sänka priset (eller helt häva köpet)
*Renoverat badrum med kvalitetsintyg, där är framföringen av vattenledningar felaktigt gjort
*Luftspalt saknas på väggpanelerna
*Isolering saknas på vindarna
Vi hävdar att dessa fel inte har något med husets ålder och är därför inget som kan falla under vanlig underhåll.
Vi fick precis svar från mäklaren/säljarna att "dessa punker är sånt som är förbättringar och inga felaktigheter, det är så husen är byggda".
Vad gör man i en situation som denna?
Varken jag eller min man är så pass kunniga att vi kan åtgärda något själva utan kommer att behöva anlita firma. Vad kommer kostnaden att komma upp?
 
Huruvida du kan häva ett köp eller ej beror på hur avtalet med säljaren ser ut. Ofta brukar man ha en klausul som medger köparen att inte fullfölja köpet om man på något sätt är missnöjd efter besiktningen.

Vad mäklaren (eller säljarna) sedan säger saknar fullständigt betydelse (de talar naturligtvis i eget intresse). Det är avtalets innehåll som är det viktiga i detta sammanhang.
 
Men vad har ni för avtal med säljaren? Hur ser ev besiktningsklausul?

Har ni en vanlig besiktningsklausul så kan ni rakt av bara att välja att hoppa av med ett sista meddelande om att ni fullföljer köpet mot en prissänkning ni anser rimlig.

Har ni ingen besiktningsklausul så är det värre och ni är bundna vid köpet. Av mäklarens ord misstänker jag att ni har någon gammaldags variant av villkorad besiktningsklausul och då är frågan hur den ser ut?

Avsaknad av isolering på vind och luftspalt är inget ovanligt tyvärr. Vad är felaktigt med vattengenomföringarna? När renoverades badrummet och finns något noterat i egenkontrollen?
 
jo vi har en klausul o avtalet som ger oss rätten att frånträda köpet efter det att besiktning har genomförts. Senast imorgon måste vi inkomma med skriftlig begäran isåfall.

Badrummet renoverades -11. I kvalitetsintyget har det noterats av fackmannen som utfört renoveringen att det finns avvikelse i framföringen, sen har han dock inte noterat vidare vilken avvikelse det är. Besiktningsmannens noteringar är:
Genomföringar av vattenrör i golv noteras under tvättställ. Endast genomföringar av avlopp får förekomma i golv. I väggen under badkaret noteras flera genomföringar av vattenrör. Det ska inte förekomma i våtzon 1. Slarvigt utförd silikonfogning. Det går inte att bedöma om tätskiktsmanschett finns.
 
Det verkar som att renoveringen inte är fackmannamässigt utförd och det kan ju bli en dyr historia om ni får en skada i framtiden? Försäkringsbolaget lär ju ha synpunkter på detta gissar jag...

Är ni osäkra på köpet är det ju bara att lämna in en skriftlig begäran om hävning i sådana fall. Som jag tolkar din text ovan behöver ni inte lämna någon orsak till hävningen. (eventuell argumentation från säljare/mäklare kan du då bortse ifrån).

Ni kan givetvis förhandla om prisnedsättning, men för att vinna tid kan ni först lämna in den skriftliga begäran om hävning och sedan muntligen försöka förhandla ned priset? Risken är väl att säljaren går vidare med annan köpare, men med tanke på era tveksamheter är det kanske inte hela världen?
 
Redigerat:
Är klausulen villkorslös?'

Till för några år sedan formulerades sådana klausuler ofta ngt. i stil med att om fel upptäcktes till ett värde på mer än ex. 50 000, så har köparen rätt att frånträda köpet. Ungefär så, fast med massor av varianter på detaljskriviningen.

Dessa klausuler har nackdelen att det uppstår tolkningstvister om vad som är ett fel, och hur ett fel skall värderas, vem avgör att det kostar mer än 50 000. Detta skapade osäkerhet när en köpare hävde avtalet pga. klausulen, det var först när frågan slutligen avgjordes i rätten flera år senare som man kunde säga om köparen hade rätt att häva, eller om köparen blev skadeståndsskyldig för att han hävt utan giltiga skäl.

Därför tecknar man numera oftast helt villkorslösa klausuler som ger köparen rätt att häva efter en besiktning oavsett av vilket skäl man vill häva.

Men anmärkningen från mäklaren i ert fall ger ju en indikation på att man tänker i de gamla banorna.
 
Ja det är upp till er i slutändan däremot så låter det inte som ett riktigt fel i mina ögon utan mera sannolikt som en besiktningsman med för lite kunskap. Det är förvisso korrekt att ta upp genomföringarna men han borde också ha förklarat undantagen i BKR för er.

Eftersom du har ett våtrumsintyg med den skrivelsen i egenkontrollen så misstänker jag att det är utfört av en BKR certifierad firma. Genomföringar skall göras i vägg och ej i golv i möjligaste mån. Vid renovering får frånsteg från detta göras om det är orimlig åtgärd taget hänsyn till kostnaderna för att ändra utförandet kontra skaderisken. Om frånsteg görs skall detta noteras i egenkontrollen. Att det i erat fall gjorts undantag och nedtecknats i egenkontrollen skulle jag betrakta som troligen helt korrekt. Förmodligen hade det blivit för stökigt att göra en annorlunda dragning och skaderisken betecknats som tillräckligt låg. Det är föga sannolikt att en firma gör ett sådant avsteg i rent fuskhänseende för att sedan själva ta med den i egenkontrollen - så korkad är ingen då de själva ger kunden bevis för reklamation inom de 10 åren ansvar kan föreligga enligt konsumenttjänstlagen.

Angående isolering på vind och luftspalt så är det inga ovanliga lösningar och huruvida dessa skall vara allvarliga nog för att frånträda köpet är svårt att säga utan mer information över ett internetforum bara.

Har ni besiktigat allt i övrigt själva eller bara gjort en överlåtelsebesiktning?
 
kinglolle skrev:
Eftersom du har ett våtrumsintyg med den skrivelsen i egenkontrollen så misstänker jag att det är utfört av en BKR certifierad firma. Genomföringar skall göras i vägg och ej i golv i möjligaste mån. Vid renovering får frånsteg från detta göras om det är orimlig åtgärd taget hänsyn till kostnaderna för att ändra utförandet kontra skaderisken. Om frånsteg görs skall detta noteras i egenkontrollen. Att det i erat fall gjorts undantag och nedtecknats i egenkontrollen skulle jag betrakta som troligen helt korrekt. Förmodligen hade det blivit för stökigt att göra en annorlunda dragning och skaderisken betecknats som tillräckligt låg. Det är föga sannolikt att en firma gör ett sådant avsteg i rent fuskhänseende för att sedan själva ta med den i egenkontrollen - så korkad är ingen då de själva ger kunden bevis för reklamation inom de 10 åren ansvar kan föreligga enligt konsumenttjänstlagen.
Men hur fungerar det om man skulle få en skada i framtiden? Ponera att bolaget inte finns kvar om fem år och det uppdagas att det finns en pågående fuktskada i badrummet, skulle då försäkringsbolaget kunna hänvisa till dessa "brister" och sedan neka ersättning?

Eller räcker det med att kunna påvisa att firman var certifierad?
 
Njae i praktiken så räcker det inte att firman är certifierad utan det enda som är intressant är huruvida utförandet är felaktigt (oavsett vem som gjort utförandet).

Försäkringsbolaget kan köra en fuling och neka med hänvisning till att det strider mot norm. Då blir det i slutändan upp till försäkringstagaren som sitter med bevisbördan. Det är normalt så att bolaget skall göra en korrekt undersökning men ett oseriöst försäkringsbolag kan välja den andra linjen.

Har man en egenkontroll med undantag (som faktiskt finns upptaget som ok att göra i BKR reglerna) så går det att hänvisa till den. I mina ögon är det troligen ett korrekt undantag som gjorts med friskrivning för att jag inte sett det på plats
 
Villkoret i klausulen är att en skriftlig begäran ska inkomma senast imorgon. Inget annat finns angivet, så jag antar att det är villkorslöst.

Huruvida vad säljarna kommer att göra om vi väljer att frånträda köpet är föga ointressant för oss. Dock har dom redan köpt hus, och försökt sälja detta huset under 6 månader. Så deras läge borde bli lite desperat.
 
Det känns inte som om något av de tre bristerna är något riktigt "fel".
I och med noteringen på kvalitetsintyget för badrummet är det ju något som redan är känt och som kinglolle skriver troligen OK, men man vet ju aldrig.

Det beror ju på hur gärna ni vill ha huset, och hur priset ser ut, dvs är det redan prissänkt, eller har det lagt sig högt med tanke på nyrenoverat badrum. Ni kan ju köra en fuling och frånträda, och invänta ett bud från säljaren. Det är ju möjligt att de kommer erbjuda er en 10-20000 i avdrag. Å andra sidan kan de ju bli sura och låta bli att gå vidare. De flesta hade nog gett ett mindre avdrag, om ni inte redan prutat ner det kraftigt.
 
Häv om ni inte vill ha huset.

Ni behöver aldrig hänvisa till vilka fel eller brister ni inte tycker om.
Jag kan hålla med om att era påpekande låter lite petigt i sig.

Våtrumsintyget är bara papper på hur badrummet är gjord, avviker det något från hur det bör vara skall det stå där. Som tex att vatten rör går upp från golv. Så byggde man för och idag bilar man inte upp plattan för att lägga om det utan läggar på rörmanschett osv. Så det låter helt rätt.
Om isoleringen... Ja det är inget att tjata om då tidenskrav var annorlunda och även om det inte uppfyller kraven från då så är det som det är.
Ev så var luftspalten inte så bra men det beror på konstruktionen.

Om ni backar på såna fel så kanske skall ni köpa nyproduktion eller bo i lgh? Har ni funderat på det.

Det finns inga bra hus, alltid är det nåt. Och ägaren har alltid gatans bästa medens grannen skämmer ut sig. ;-) såna är vi!
 
harry73
storken skrev:
Jag kan hålla med om att era påpekande låter lite petigt i sig.
Det här känns lite onödigt.

TS skriver själv att de inte har för mycket kunskap och att de reagerar på saker som dykt upp under en besiktning, då borde det här forumet vara ett bra ställe att få lite info och det verkar hon ha fått.

TS hör gärna av dig hur det gick
 
  • Gilla
Vineyard och 2 till
  • Laddar…
Vi har valt att frånträda avtalet.
Detta är vårt första husköp och första besiktning. Vad som är petigt eller inte vet jag inte, men för oss kändes det som rätt sak att göra. Vi är en erfarenhet rikare och har lärt oss en hel del till nästa gång.
 
Precis. Nytt erfarenhet och framförallt så har ni sett ett protokoll. Bli inte förvånade om det står samma saker i nästa hus.

Tipps är åk på lite visningar på hus som redan är besiktade och läs igenom några protokoll. Då kommer ni förstå varför jag var så onödig hård och tyckte att ni var petiga. ;-) hoppas ni inte blev ledsna.

Räkna med att vilket hus ni än köper så kommer ni gå på nån nitt i ert tycket sen hoppas att den blir liten dvs billig.

Tänk att hus är ett komplicerad hantverk där många experter på sitt är inblandade och det blir inte bättre än deras dagsform.
Snickare klagar på väder målare på tiden plattläggade på snickare, osv... Det blir lite som det blir. Ni måste uppskatta den konstigheten för att trivas i hus. För det är mycket annorlunda än lgh. Och vänta inte för länge hus är häftigt och underbart! Om man vågar ;-) lycka till i er framtids resa!
 
  • Gilla
Pumla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.