Hej,

Vi blev dessvärre tvugna att hoppa av ett husköp efter att badrummet inte visade sig vara i samma skick som vi fick förhandsinformation om på visningen. Ska tilläggas att kontraktskrivning skedde dagen efter visning så det fanns inte jättemycket tid för informationsinsamling innan kontraktet skrevs. Därför krävde vi en öppen besiktningsklausul, vilket vi fick.

Vi fick löpande information om våtrumsrenoveringarna från säljaren under samma dag som kontraktskrivningen som resulterade i att det uppstod fler och fler frågetecken och magkänslan svängde till att bli negativ kring huset, så vi beslutade oss för att begära att köpet skulle återgå redan på morgonen efter kontraktskrivningen. Detta kändes mest sjysst mot säljaren eftersom budkejan fortfarande var "het" efter budgivningen och det borde vara relativt enkelt att hitta en ny köpare.

Det jag vill fråga er om här på forumet är om ni anser att vi har uppfyllt paragrafen för besiktningsklausulen. Paragrafen för besiktningsklausulen säger följande:
"Köparen har rätt att besiktiga fastigheten med hjälp av sakkunnig person. Köparen har rätt att frånträda köpet om denne efter besiktningen inte längre vill stå fast vid köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpenningen omedelbart återbetalas till köparen. Ingen av parterna har rätt till skadestånd av den andra parten. Villkoret gäller under förutsättning att köparens begäran om återgång görs skriftligt och är säljaren tillhanda senast 20130629 med kopia till fastighetsmäklaren"

Vi började med att skicka ett email till säljaren med kopia till mäklaren där vi begärde frånträde av köp. Jag ringde även till mäklaren och meddelade muntligen att vi vill begära frånträde, vilket han sa var OK. Jag frågade även om vårt mail med kopia till mäklaren innebar att vi hade informerat säljaren skriftligen, vilket han sa "Ja" till.

Eftersom jag ville ha informationen även skriftligt så bad jag mäklaren bekräfta via SMS att han + säljaren hade tagit del av vår begäran om frånträde. Jag fick till svar:
"Jag bekräftar härmed att säljarna informerats om detta".

Efter detta så slog det mig att det faktiskt står uttryckligen "...om denne efter besiktningen...", vilket ju faktiskt innebär att vi måste utföra en besiktning bara för att uppfylla paragrafen. Vilket känns lite onödigt både för vår del (att betala 10000kr för en besiktningsman), samt för säljaren som då måste vara hemma för en besiktning som ändå kommer att leda till att vi hoppar av.

Jag skickade ett nytt SMS till mäklaren och frågade om vi verkligen måste anlita en besiktningsman bara för att kunna häva köpet och fick då till svar:
"Säljarna meddelar att trots att ni ej har besiktigat fastigheten så accepterar dom att köpet återgår".


Vi är förstagångsköpare och är lite nojiga över hela situationen, mardrömmen vore om säljaren eller mäklaren hör av sig den 30:e juni (dagen efter bes.klausulen går ut) och frågar var handpenningen är eftersom vi eventuellt har missat någon punkt som gör att vi inte uppfyller paragrafen för återköp.


Så frågan till er experter är:
- Ser ni någon risk att vårt mardrömsscenario ovan kan inträffa?
- Är ett SMS från mäklaren som säger att "Säljarna meddelar att trots att ni ej har besiktigat fastigheten så accepterar dom att köpet återgår" OK rent juridiskt?
- Det står i klausulen att vi ska meddela säljaren skriftlig, anses ett email vara "skriftligt" eller bör vi skriva ut mailet och skicka per post?
 
Du har ju allt skriftligt, så risken känns ju oerhört liten och att de då skulle ha ett väldigt dåligt case.

Mail är skriftligt.
 
Det står "besikta med hjälp av sakkunnig person" och inte "av certifierad besiktningsman"

Det bör alltså räcka med att ni pratat med en våtrumstekniker eller liknande om de brister ni uppmärksammat.
 
Nu är det väl lite att måla f...n på väggen.

Men jag skulle inte nöjt mig med besked från mäklaren, om att säljaren tagit emot hävningen och accepterat den.

Det är med säljaren du har ett avtal, och du har skickat besked om hävning till säljaren, då skulle jag också förvänta mig en bekräftelse från säljaren.

Säljaren är inte bunden av att mäklaren meddelar er att säljaren tagit emot hävningen osv. Han kan blåneka och hävda att det har mäklaren fantiserat ihop.

Nu är det nog väldigt liten risk att säljaren skulle försöka en sådan "fuling", säljaren bör ju vara intresserad av att få till en snabb försäljning, att då börja med en synnerligen oviss rättsprocess för att tvinga er att köpa, vore väldigt dumt.

Men som sagt jag skulle nog ha sett till att få en direktkontakt med säljaren.
 
Det står "besikta med hjälp av sakkunnig person" och inte "av certifierad besiktningsman"
Det bör alltså räcka med att ni pratat med en våtrumstekniker eller liknande om de brister ni uppmärksammat.
Sant, det står ju faktiskt inte heller att besiktningen måste utföras på plats. Utan ett samtal med en sakkunnig person om fastighetens förhållanden måste ju även detta anses som en besiktning?

Men jag skulle inte nöjt mig med besked från mäklaren, om att säljaren tagit emot hävningen och accepterat den. Det är med säljaren du har ett avtal, och du har skickat besked om hävning till säljaren, då skulle jag också förvänta mig en bekräftelse från säljaren.
Tack, mycket bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.