Hej!

Förra året köpte vi ett hus. Husets förra ägare har under 2011 bytt fönster/balkongdörrar. Glaset i balkongdörrarna är härdat, men det är det inte i några fönsterpartier (där det borde vara: 0,6 meter från golvet är gränsen).

Jag kan ärligt säga att vi inte var medvetna om ”bristen” fram tills nyligen, när en kollega berättade om sin tillbyggnad och hur den blev underkänd på besiktningen, då de inte hade härdat glas där det borde vara (fönster som gick ända ner till golvet).

Så nu kollade jag upp våra fönster och kom fram till det jag skriver ovan: några glaspartier saknar härdat glas trots att de borde ha haft det.

Och nu har vi flera funderingar:
  • Fanns det inget ”olagligt” i det när förra ägaren satte in fönster 2011 som inte följde då gällande byggregler (http://www.boverket.se/sv/byggande/...och-personsakerhet/sakert-glas-i-byggnader/)?
  • Huset köptes genom ett av de större mäklarhusen i landet. Ligger inget ansvar hos mäklaren rörande att husets konstruktion följer regelverket?
  • Huset har besiktigats av Anticimex (stor besiktning). Tittar inte de heller på sådant?
  • Är det helt och hållet mitt (köparens) ansvar att kolla upp sådana byggnationstekniska detaljer (jag vet att många på forumet här oerhört insatta, men vi kan nog enas om att val av glas i fönster är detaljer)?
Jag har alltså inte vidtagit några åtgärder ännu, utan hoppas på lite råd.
  • Har fel begåtts?
  • Kan någon (förre ägaren/mäklaren/besiktningsmannen/köparen) hållas ansvarig? Vem?
  • Kan nuvarande ägare (vi) få påföljder vid framtida försäljning?
Tack på förhand!
 
det är väl troligen bara vid nybyggnation och där det handlar om bygglovspliktiga byggnationer man måste följa nya regler.
Byter man bara fönster och dörrar så lär man väl inte behöva det. Isåfall skulle ju alla behöva byta äldre dörrar med vanligt glas om det vore "olagligt"
 
Högst troligt skulle härdat eller laminerat glas monterats 2011.

Det finns säkerhetsfilm som går att eftermontera.
 
S
Boverket skriver om det här:
http://www.boverket.se/sv/byggande/sakerhet/barnsakerhet-och-personsakerhet/sakert-glas-i-byggnader/

"Krav på nya byggnader och ombyggnad eller annan ändring

Nuvarande regler om glas i byggnader gäller alla byggnader där bygganmälan eller ändringar i byggnaden har gjorts den 1 juli 2009 eller senare.

Vid ändring, till exempel fönsterbyte, montering av ny fönsterdörr eller inglasning av balkong eller altan, gäller samma krav som vid nybyggnad, om det inte finns särskilda skäl att avvika från kraven."
 
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
Om vi nu antar att ett fel begicks 2011, det borde varit härdat glas.

Det kan vara så att firman som offererade bytet har gjort fel, dvs. det är inte fackmannamässigt att montera icke godkända fönster. Där blir då ev. en lite knepig ansvarsfråga, du kan troligen inte reklammera detta mot firman, det kan antagligen bara den som beställde jobbet göra. Och vi vet inget om förutsättningarna, firman kan vara oskyldig.

Mäklaren har inget ansvar för en sådan här sak, möjligen om han VET att det är fel, och undanhåller den infromationen.

Besiktning, har du beställt besiktningen så kan du ev. ha framgång i att begära skadestånd från bes. mannen. Det kan vara lite av gråzon om detta ligger inom besiktningsuppdraget (kolla formulering i uppdragsbeskrivningen).

Sedan återstår frågna om detta ligger inom undersökningsplikten, iom. att dte ny gått att se utan speciella åtgärder, så skulle jag tro att du som köpare borde ha upptäckt detta. Men det kan nog ligga i gråzonen.
 
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
D09
Vad blir det för kostnadsbild om man laminerar?
 
Borde det inte ligga inom undersökningsplikten då det är så lätt att kolla ?
 
peternicklas
RoBo skrev:
Borde det inte ligga inom undersökningsplikten då det är så lätt att kolla ?
Ja det gör det. Och lagen trädde i kraft 1/1-2007
 
Fick inga papper på fönsterbytet så mest troligt är att förre ägaren själv utförde arbetet.

Besiktningsansvaret ska jag se över, det var en rätt grundlig besiktning och "konstruktion" var ett moment.

Helt rätt att det gäller vid ombyggnation också och även jag hittade 2009 som året det trädde i kraft (var fick du 2007 ifrån, peternicklas?).

Att det så alldeles självklart ingår i undersökningsplikten är jag mindre övertygad (därför jag skriver i första hand). Ja, det kan kontrolleras, men det kräver en viss branschkannädom att känna till lagen i detalj vill jag hävda. Eller håller ni som skriver att "det är undersökningsplikt" själva stenkoll på alla nya lagar, remisser och domar och är á jour med det inom vvs/tak/fasad/glas/el och alla andra områden som kan tänkas ingå? Jag säger inte att det inte är undersökningspliktigt, men peka gärna på konkreta exempel istället för subjektiv bedömning. Skriver trots allt under forumet Juridik. :)
 
Svar Ja och har man inte den kunskapen själv så måste inhämta den från t.ex. en besiktningsman.
Man kan inte klara sig undan en undersökningsplikt med hänvisande till att man saknar relevant kunskap och kännedom om regelverk.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
peternicklas
jacobwod skrev:
Fick inga papper på fönsterbytet så mest troligt är att förre ägaren själv utförde arbetet.

Besiktningsansvaret ska jag se över, det var en rätt grundlig besiktning och "konstruktion" var ett moment.

Helt rätt att det gäller vid ombyggnation också och även jag hittade 2009 som året det trädde i kraft (var fick du 2007 ifrån, peternicklas?).

Att det så alldeles självklart ingår i undersökningsplikten är jag mindre övertygad (därför jag skriver i första hand). Ja, det kan kontrolleras, men det kräver en viss branschkannädom att känna till lagen i detalj vill jag hävda. Eller håller ni som skriver att "det är undersökningsplikt" själva stenkoll på alla nya lagar, remisser och domar och är á jour med det inom vvs/tak/fasad/glas/el och alla andra områden som kan tänkas ingå? Jag säger inte att det inte är undersökningspliktigt, men peka gärna på konkreta exempel istället för subjektiv bedömning. Skriver trots allt under forumet Juridik. :)
Jag satta i mina Hajompartier sommaren 2006 och fick härdat glas gratis då det trädde i kraft 1/1-2007.
 
Eftersom inte alla kan alla bestämmelser och normer så anlitar man en besiktningsman för en överlåtelsebesiktning. Oftast står i protokollet att el och VVS inte ingår i besiktningen men jag har inte sett en friskrivning för fönstrens överensstämmelse med föreskrifter. En besiktningsman borde känna reglerna och borde kunna se om det är säkerhetsglas. Om inte annars så brukar det framgå av den text som står tryckt på glaskassettens alu-ram.
Kräv besiktningsmannens ansvarsförsäkring på det.
Ansvaret för att fastigheten är säker åvilar i vilket fall ägaren.
 
Det var just därför vi tog in besiktning...

Men det går alltså att lösa med nåt laminat som man "klistrar på" i efterhand? Berätta mer.
 
Nu har ju TS haft en bes. Man om jag fattar det rätt. Om detta borde upptäckts av bes. inom ramen för uppdraget, så bör bes. firman kunna hållas ansvarig. Men man skall komma ihåg att det finns rätt mycket som inte ingår i en normal bes. Men som man som köpare ändå är skyldig att kontrollera.

Sedan har ju Anticimex ett grundmurat dåligt rykte, så det vore närmast konstigt om de skulle upptäckt det här eller ens vetat vad som gäller.
 
Klart som korvspad att Antimex inte upptäcker sådant pga dålig kunskap. Men man kan ju nita dom på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.