Vi ska sätta glas som skydd för väggen där vi har diskho men ej häll. Frågan är då om det behövs härdat glas på denna skivan?

Skivan kommer ha ett mått på 225 cm i längd och 60 cm i höjd.

Se bilden så förstår ni tänket. Vi har tänkt att ha målade gipsväggar bakom. Ser det konstigt ut om vi bara har en glasskiva på väggen där diskhon är? Ska vi ha en på andra väggen oxå??
 
  • Skärmavbild 2011-02-14 kl. 15.30.25.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har erfarenhet av glasskivor i köksmiljön?
 
Härdat ska det va.
Vanligt att sätt glas bara där det behövs. Ser inte konstigt ut.
 
Ska också sätta in glasskiva. När vi pratade med glasfirman så sa de att härdat glas endast behövs om man har gashäll (dvs där det kan bli väldigt varmt, alltså inte vid diskbänken). De rekommenderade också 6 mm glas.
Tror att det kommer se snyggt ut med glas "bara där det behövs".

Prata med en glasmästare, de måste kunna tala om vilken typ av glas du behöver. Vet inte var du bor, men vi pratade med Samglas, de finns väl på flera håll i landet.

Lycka till!
 
Hemmakatten
Vi har vanligt, ej härdat glas, vid vårdiskbänk. Kommer inte ihåg hur tjockt det är,men har för mig att det nog bara är 4mm. Vi har dessutom gasolhäll, inga problem med glaset. Dock är vår bänk 72cm djup så hällen kommer itne allt för nära glaset. Vi har haft detta glas i flera år och det är inte skadat på något sätt. Dessutom blir det mindre kladdigt än jag trodde från början, jag städar/putsar det ordentligt vanligtvis bara en gång per vecka.
 
Vi hade härdat glas bakom hällen och vanligt glas bakom diskbänken. Enligt glasmästaren så var det på gränsen till overkill att ha härdat glas bakom en induktionshäll, men vi tyckte att det var värt prisskillnade att vara på den säkra sidan.

Ni klarar er bra med vanligt glas bakom en diskho.
 
Ok det låter ju som vanligt glas räcker. Ni som har sådana här glasskivor, hur har ni satt upp dom?

Har ni en list i ovankant och silikonerat nertill? Var kan man köpa lister till glasskivan?
 
Vi bad glasmästaren borra hål och så hittade jag skuv med ett gängat hål i som man skruvar på en kromad täckbbicka tyckte det blev snyggare än lister... 4 hål per skiva
 
Glasmästaren fäste den med en alu-skena nedtill och två skruvar upptill. Alu-skenan blev snygg + att det blir garanterat vattentätt bakom diskbänken. Reknmenderar även att täta de andra kanterna på något sätt, så att inte skräp och damm kan komma in bakom glaset.
 
Jag valde att sätta fast 6x6 mm aluprofiler på glaset med silikon.

Skivan är av vanligt 6 mm glas och hålls endast på plats av vägguttagen, 2st
och tapeten ligger löst bakom glaset så att det är lätt att byta efter årstid eller
humör.
Det tar ca 15 min att byta tapet och man kan inte se att den ligger löst bakom
så vi är nöjda med den lösningen.
 
  • IMG_0601 - version 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Eftersom vårt glas är ett spegelglas så fästes detmed hjälp av några siliconkluttar (eller var det kanske nåt lim?) direkt på väggen. I nederkant mot diskbänken och vid sidorna en sträng silicon.
 
Behöver hjälp med att lösa monteringen av glasskivan. Väggen är i gips och är utreglad från orginalväggen. Det kommer inte att finnas några eluttag i glasskivan. Den kommer vara 6 mm tjock, 270 cm lång och 50 cm hög. Vad ska jag fästa den med?????? En list i ovankant och silikon nertill kanske? Vart får jag tag i en sådan list i så fall?
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår glasskiva sitter enbart med silikon. Enligt glasmästarna som satt dit den så var listerna mer för dekoration än funktion. Men de som säljer glas säljer även sådana lister.

Värt att tänka på är att det kan bli aktuellt med härdat glas om man ska göra hål i glasskivan. Härdat glas kan även ha längre leveranstider än vanligt. Och eftersom glasskivan är bäst att malla när allt är på plats är detta något som kan sinka färdigställandet av köket.
Vi fällde in ett eluttag i ett överskåp för att slippa göra hål i glasskivan (ett sånt med extra tunn ram). Väldigt nöjd med den lösningen. Mycket billigare än tex ett popuputtag i bänkskiva eller översåp.
 
Resultatet blev följande.

Hittade ingen bra list i byggvaruhandlarna utan åkte till en svets & plåtfirma som bockade till en list efter mitt önskemål.

Silkon på sidan och svart silikon nertill. Är väldigt nöjd med resultatet. Glaset är inte härdat utan vanligt glas. 270 cm lång 50 cm hög, 1200 kr

Aluminiumlist 300 kr
 
  • Skärmavbild 2011-04-29 kl. 14.04.18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har ni valt klart glas eller rökfärgat eller liknande?

förstod kanske fel men en glasmästare jag frågade sa att glaset blir grönt när man sätter det mot en vit bakgrund t ex.

hur ser det ut för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.