Mikael_L
Det finns ju så många bra grejer att veta om, sådana där husmorstips som ärvts genom generationer.
Kan vi inte samla lite sånt här
Det finns lite spritt i andra trådar, jag tänkte försöka lägga lite länkar här sen.

Men nu börjar jag med tips för att rengöra termos (jag gjorde alltså det nu på morgonen).

Koka upp vatten så det räcker till att fylla termosen.
Sen slog jag i två teskedar bakpulver (i originaltips brukar det stå bikarbonat, men bakpulver funkar tydligen också bra), och fyllde sen direkt på med kokhett vatten. Ta det lite lugnt just i början, det börjar bubbla frenetiskt, och när det börja lägga sig efter några sekunder så kan man fortsätta att fylla på kokhett vatten.
Sen verkar det som att det inte behöver stå länge, 15 minuter nämns, längre tid om det är svåra avlagringar.
Jag lät det stå till det börjat svalna lite, ca en halvtimme.
Sen räckte det inte med att bara hälla ur och skölja ur (det kom iofs en otroligt mörk sörja redan då) utan jag fick vispa runt lite snabbt med diskborsten för att få allt att lossna, men det satt typ inte alls fast, dvs inget gnuggande eller jobbigt.
Metallburk insida med rost och restprodukter syns, perspektiv ser ut som tunnel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild, mörk vätska i behållare, reflektion, abstrakt, krämfärgad rand, centralt ljusområde, brunt element nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inifrån en termos eller metallbehållare, fokus på insidan och reflektion, med en rundad botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inifrån en flaska, hjärtformad ljusreflektion, metallisk yta, fokus på botten, cirkulära ringar, ovanifrån perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som nytt!
 
  • Gilla
  • Älska
YuGi och 9 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ju så många bra grejer att veta om, sådana där husmorstips som ärvts genom generationer.
Kan vi inte samla lite sånt här
Det finns lite spritt i andra trådar, jag tänkte försöka lägga lite länkar här sen.

Men nu börjar jag med tips för att rengöra termos (jag gjorde alltså det nu på morgonen).

Koka upp vatten så det räcker till att fylla termosen.
Sen slog jag i två teskedar bakpulver (i originaltips brukar det stå bikarbonat, men bakpulver funkar tydligen också bra), och fyllde sen direkt på med kokhett vatten. Ta det lite lugnt just i början, det börjar bubbla frenetiskt, och när det börja lägga sig efter några sekunder så kan man fortsätta att fylla på kokhett vatten.
Sen verkar det som att det inte behöver stå länge, 15 minuter nämns, längre tid om det är svåra avlagringar.
Jag lät det stå till det börjat svalna lite, ca en halvtimme.
Sen räckte det inte med att bara hälla ur och skölja ur (det kom iofs en otroligt mörk sörja redan då) utan jag fick vispa runt lite snabbt med diskborsten för att få allt att lossna, men det satt typ inte alls fast, dvs inget gnuggande eller jobbigt.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Som nytt!
Det klassiska här är ju en disktablett och fylla med varmvatten, har fungerat i urminnes tider.
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Jag har ättika till allt haha.. började med det när vi hade svarta fogar i den gamla fuktiga duschen.. funkade klockrent!

Använder det sedan många år även i toaletten.. sprayar skålen och häller ut nån dl ner i vattnet/toan.. och låter det ligga så många timmar "vi kan hålla oss" .. innan det skurubbas lite med toaborsten och spolas :)
 
  • Gilla
hemma-byggare
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det klassiska här är ju en disktablett och fylla med varmvatten, har fungerat i urminnes tider.
”Disktablett” och ”urminnes tider” är inget som går att få ihop i min värld.
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 11 till
  • Laddar…
Fadai
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ju så många bra grejer att veta om, sådana där husmorstips som ärvts genom generationer.
Kan vi inte samla lite sånt här
Det finns lite spritt i andra trådar, jag tänkte försöka lägga lite länkar här sen.

Men nu börjar jag med tips för att rengöra termos (jag gjorde alltså det nu på morgonen).

Koka upp vatten så det räcker till att fylla termosen.
Sen slog jag i två teskedar bakpulver (i originaltips brukar det stå bikarbonat, men bakpulver funkar tydligen också bra), och fyllde sen direkt på med kokhett vatten. Ta det lite lugnt just i början, det börjar bubbla frenetiskt, och när det börja lägga sig efter några sekunder så kan man fortsätta att fylla på kokhett vatten.
Sen verkar det som att det inte behöver stå länge, 15 minuter nämns, längre tid om det är svåra avlagringar.
Jag lät det stå till det börjat svalna lite, ca en halvtimme.
Sen räckte det inte med att bara hälla ur och skölja ur (det kom iofs en otroligt mörk sörja redan då) utan jag fick vispa runt lite snabbt med diskborsten för att få allt att lossna, men det satt typ inte alls fast, dvs inget gnuggande eller jobbigt.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Som nytt!
Bikarbonat är en ingrediens i bakpulver. 1 del bikarbonat = ca 2 delar bakpulver.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Jag kör bikarbonat, ättika o vatten i en sprayflaska till det mesta i städväg. Lägger även bikarbonat i tvättmaskinen, då behövs minimalt med tvättmedel.
 
Oklart om det klassar in som hurmorstips, men jag använder elektrisk tandborste när jag städar bilen för att få rent i skarven mellan alla plastdetaljer. Fungerar vansinnigt bra!
 
  • Gilla
Dsundet och 3 till
  • Laddar…
Och här kommer ett tips på den i särklass bästa hällrengöringen. Och jag har utvärderat många.
Flaska med rengöringsmedel för spishäll, rekommenderad av Electrolux, AEG, Zanussi, djuprengör och polerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Tips från min farmor:

gnugga med lite vatten och salt på kaffe- och tefläckar som kan bli på insidan av koppar och muggar.

En sockerbit funkar att gnugga rent en kastrull som man råkat bränna. Lite vatten och sedan gno med sockerbiten. Det går åt några sockerbitar dock, speciellt om det är snabbsockerbitar.

Och från min mormor:
Och såpa (typ linoljesåpa) på blodfläckar. Använder linoljesåpa till alla fläckar och det blir alltid rent.

Bikarbonat eller bakpulver, aluminiumfolie och hett vatten rengör silver.

Båda mina anmödrar var födda i början av 1900-talet.

I handboken för unga husfruar som jag ärvt efter mormor finns förövrigt förträffliga tips på att vända madrasserna regelbundet, tex första måndagen i månaden och att torka ur skåpen och diska allt porslin minst en gång i månaden samt damma lampskärmar en gång i veckan med en liten, mjuk borste.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag har ättika till allt haha.. började med det när vi hade svarta fogar i den gamla fuktiga duschen.. funkade klockrent!

Använder det sedan många år även i toaletten.. sprayar skålen och häller ut nån dl ner i vattnet/toan.. och låter det ligga så många timmar "vi kan hålla oss" .. innan det skurubbas lite med toaborsten och spolas :)
Ättika i tvättmaskinen tar bort dålig lukt både från kläder och maskinen.

Har man träningskläder som inte blir av med lukten så kör dem med ättika i sköljmedelsfacket (typ 1 dl), låt dem torka, lägg i frysen ett dygn och sen kör dem igen med ättika och tvättmedel i maskinen.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Inget husmorsknep men dock en äldre person som lärde mig att använda en diskmaskinstablett i perkulatorn.
 
Fadai
Tycker alla praktiska knep kvalar in i den här tråden.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ättika i tvättmaskinen tar bort dålig lukt både från kläder och maskinen.

Har man träningskläder som inte blir av med lukten så kör dem med ättika i sköljmedelsfacket (typ 1 dl), låt dem torka, lägg i frysen ett dygn och sen kör dem igen med ättika och tvättmedel i maskinen.
Ja det funkar perfekt det med.. kör underkläder med det också :) (fast jag var tydligen lite snål, kör 1/2 dl).. räcker med bara det oftast.. (även på sånt som har rök/mögeldoft). Har inte lagt dem i frysen dock, vad är skälet bakom den behandlingen?

Ibland om det är nått riktigt "ingrott".. kör jag ättika även i förtvättsfacket.. (vet inte om det gör varken från eller till eg, men det kändes vettigt och eftersom det iaf fungerade så som jag ville.. så fortsatte jag).



--------------------------------------------------------------------------

Recept på naturligt sköljmedel:
  • 3 dl ättika (24 %)
  • 9 dl uppkokat, avsvalnat vatten
  • Ca 10 droppas eterisk olja (t ex. lavendel el eukalyptus.. jag tog citron!)
Gör så här:
Blanda ingredienserna i en glasflaska, skaka ordentligt innan användning för att fördela den eteriska oljan. Tillsätt 0,25 dl till varje tvättomgång. Doseras i facket avsett för sköljmedel.
 
Snigla Snigla skrev:
Har inte lagt dem i frysen dock, vad är skälet bakom den...
Att döda ev. bakterier...
 
Kan ju tillägga att om man har knästöd, boxhandskar, etc. som luktar umpa så lägg dem i frysen ett dygn
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.