Hej,

Har tyvärr inkommande avlopp (+vatten) 1m under markyta där det dessutom kommer att hårdgöras framöver. Har hört lite olika om risk för frysning, men jag försöker göra det så bra som möjligt med xps isolering på bägge sidor (50mm) och tänkte dessutom lägga 100mm ovanpå. Kommunen har nöjt sig med 50mm ovanpå på deras inkommande.

Började med att lägga ut stenmjöl 0-8 och paddade ordentligt:
Grävd ränna med rörläggning och stenmjölsbädd för avloppsrör under anläggningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätte upp fall till 40mm på ett (nedkapat) 5000mm rör, borde väl vara ok? Fått bud på 1/100 till 1/200....

Sedan blev det "lådbygge" och fortsatte fylla med stenmjöl här blir det vattning istället för paddning....
Avloppsrör i grävd ränna isolerat med XPS-skivor på sidorna och stenmjöl underlag, med förberedelse för hårdgörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror Ni, ok lösning?
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Hej.
Ja, ser ok ut.
 
Ett tips är att lägga i en värmekabel för säkerhets skulle. Jag gjorde precis som du, men jag har enbart 60-70 cm hårdgjord yta ovanför. Den har frusit en gång på 5 år. Då satte jag igång värmekabeln ett par timmar så var det löst. Det var dock inte vattnet som frös, utan avloppet som är ett pumpavlopp med PEM 40.
 
P Plars skrev:
Ett tips är att lägga i en värmekabel för säkerhets skulle. Jag gjorde precis som du, men jag har enbart 60-70 cm hårdgjord yta ovanför. Den har frusit en gång på 5 år. Då satte jag igång värmekabeln ett par timmar så var det löst. Det var dock inte vattnet som frös, utan avloppet som är ett pumpavlopp med PEM 40.
Jo, jag funderade lite på det, men så fick jag rådet av ett "proffs" att om man vill göra det ordentligt så skjuter man in en speciell värmekabel i pem slangen efter den ligger på plats.
Vad körde du med för värmekabel?
Jag tänkte också lägga ner en extra pem som är fri i bägge ändar för att kunna dra en kabel i efterhand också. Alternativt spola varmvatten i avloppet om det krisar...
Är inte jätterolig för frysning, men bra att ha en backupplan. Detta är i Stockholmsområdet, var bor du?
 

Bästa svaret

Hej

Bor också i Stockholmsområdet. Jag la den utanför så den kunde täcka både avlopp och vatten. Men du har rätt i att det normalt är bättre att lägga inuti slangen. Att dra ett extra rör är aldrig dumt, men att avloppet fryser är nog mindre sannolikt om det är bra fall. Du kan som du säger också spola varmt vatten för att lösa en sådan propp.
 
Kom lite längre idag... PEM rör på plats och snart dags att täcka med cellplast ovanfrån också. Visst borde man kunna lägga (fina) fyllnadsmassor direkt ovanpå cellplasten? Dvs. det behövs inte finkross/stenmjöl.

Grävd byggarbetsplats med PEM-rör installerade och cellplast i förberedelse för fyllnadsmassor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niclas81
  • Laddar…
Ja, det går utmärkt. Undvik stora stenar, men det har du redan tänkt ut uppenbarligen. Fint jobb!
 
Staffans2000
Angående fallet.
Du har en knapp procent, och det går utmärkt. Men till nästa gång kan du tänka på att öka fallet enligt principen, ju mer, desto bättre. För ju större fallet är, ju mindre viktigt är underlaget och risken för bakfall blir noll.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Angående fallet.
Du har en knapp procent, och det går utmärkt. Men till nästa gång kan du tänka på att öka fallet enligt principen, ju mer, desto bättre. För ju större fallet är, ju mindre viktigt är underlaget och risken för bakfall blir noll.

Staffan
Just här vill jag ha så lite fall som möjligt då det kraftigt kommer att underlätta anslutning till hus, men jag förstår poängen. Dock har jag hört flera som säger att man bör undvika för kraftigt fall (typ över 2 på 100) då vattnet isf rinner förbi skiften....
 
Staffans2000
S skyisthelimit skrev:
Just här vill jag ha så lite fall som möjligt då det kraftigt kommer att underlätta anslutning till hus, men jag förstår poängen. Dock har jag hört flera som säger att man bör undvika för kraftigt fall (typ över 2 på 100) då vattnet isf rinner förbi skiften....
Det stämmer inte i praktiken
 
P Plars skrev:
Ett tips är att lägga i en värmekabel för säkerhets skulle. Jag gjorde precis som du, men jag har enbart 60-70 cm hårdgjord yta ovanför. Den har frusit en gång på 5 år. Då satte jag igång värmekabeln ett par timmar så var det löst. Det var dock inte vattnet som frös, utan avloppet som är ett pumpavlopp med PEM 40.
Räknade lite mer och (om jag nu räknade rätt) så kan konstatera att typ av fyllnad och höjd/mängd inte spelar så väldigt stor roll om man tar hänsyn till cellplastens isolerförmåga. 1 dm xps, motsvarar 10m bergkross (räknat som berg) eller 3.5m jord (räknat som lera).

Gjorde uträkningen när jag funderade på återfyllnad då jag insåg att det blir ett väldigt tunnt "jordlager" innan jag har min hårdgjorda yta+bärlager och kom fram till att jag lika gärna kan skippa jordlagret då isolereffekten blir marginell...


Det går inte så fort för mig, men kom iaf en bit längre:

Grävd grop vid byggplats med cellplast, bergkross och delar av dräneringssystem synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite bilder på hur det blev... nu ligger det även kabelrör ovanpå.

Grävd grop med isolerplattor och ett blått kabelrör, nära byggmaterial och maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd schakt med gula kabelrör och grå elkabelrör ovanpå i en byggarbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grusgrund med kabelrör ovanpå, bredvid stora stenar och ett grävt dike med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.