Hej på er alla kloka erfarna vedeldare.
Jag som nybliven ägare av en vedpanna med vidhängande hus har lusläst dessa sidor med intresse.
Vårt hus är gammalt, byggt före 1909, men renoverat i etapper. Huset är på 120 kvm i två plan.
Uppvärmningen sker via en Albin Trio Keramik av 1991 års modell ( kombipanna ved, el och olja ). Till detta hör 2 st ackumulatortankar på vardera 500 liter. Ingen laddomat däremellan dock.  Effekten på pannan är mellan 10-25 Kw vid vedeldning.
Jag tackar för den milda vintern för jag har en känsla av att blir det riktigt kallt så får jag nog elda bra mycket.

Min fråga till er alla är
1. Hur stor ack volym anser ni att jag behöver med nuvarande panna?
2. Är laddomat en bra investering till nuvarande system?
3. Vilken panna och volym anser ni är lämpligt för mitt behov?

Gott Nytt År från mig
 
Vilken Trio-panna är det?

1. Om din panna heter 330 de Lux är vedvolymen 50 liter, heter den 720 har du 75 liter. En tumregel är att ackvolymen minst ska vara 18 ggr vedmagasinet.
Givet att det är någon av ovan modeller så ligger effekten på 15-20 kW, vilket inte är jättemycket. En kall dag skulle det ta lååååång tid att ladda upp tankarna.
Om husets energibehov en kall dag ligger på 100 kWh behöver Du fylla på pannan mellan 3 till 5 gånger beroende på pannmodell.

2. Jag tror att du skulle få en mer miljöriktig anläggning och få upp verkningsgraden på systemet.
Min mening är dock att du behöver köpa mer än en Laddomat. Ska du inte springa ihjäl dig och elda ska du nog satsa på en ny panna och lite mer tankvolym.

3. Mitt hus drar ca 110 kWh vid -15 grader. Vill elda max en gång per dygn och jag valde därför Baxi Innova 50 kW och har just nu 3 kbm ack-volym. Innovan har 185 liters vedutrymme, den kan alltså laddas med ca 2,5-3,7 gånger mer energi än din nuvarande anläggning.
185 ggr 18 = 3300 så jag har egentligen en lite för liten ackvolym och kommer därför inte i alla lägen att kunna fylla vedutrymmet i Innovan.
Mitt hus är 170 kvm i 1½-plan så Din anläggning borde kunna klara sig med Innova 30 kW och kanske 2 kbm för att få minst samma eldningsprestanda som jag.
 
Tack för svaret :)
Pannan heter 330. Då ligger jag rätt m.a.p 50x18= 900. Jag har läst här att ack volymen minst bör ligga på ca 10 liter /kvm så då ligger jag i underkant om man räknar på det viset. Det tar, med det milda väder vi har, ca 2,5-3 timmar att gå från 50 grader till 80 i pannan så du har säkert rätt i att det blir ett evigt eldande när det blir riktigt kallt.

Hur räknar jag ut husets energibehov?

 
Det bästa är att ta reda på vilket årsenergibehov som råder och därifrån få fram en årsmedeleffekt och toppeffekt. Ur dessa siffror kan man sedan beräkna fram sin anläggning.
Årsbehovet får man enkelt om man ved hur mycket el, olja och/eller ved som går åt på ett år.
 
Karkulla skrev:
Det bästa är att ta reda på vilket årsenergibehov som råder och därifrån få fram en årsmedeleffekt och toppeffekt. Ur dessa siffror kan man sedan beräkna fram sin anläggning.
Årsbehovet får man enkelt om man ved hur mycket el, olja och/eller ved som går åt på ett år.
Ge mig siffrorna så ska jag grovräkna!
 
Vi köpte huset för 3 månader sedan så uppgifterna får bli väldigt ungefärliga.
Beräknad årsförbrukning el var ca 14000 kwh, tidigare ägaren hade ingen klar bild över förbrukad mängd ved men gissade på ca 15 kubikmeter.

 
Det stämmer hyfsat väl överens, så då är nog de uppgifterna korrekta.
Alltså är storleken på din anläggning inte helt tokig, även om det alltid är praktiskt med lite större tank än vad man behöver som minst.

Notera att en Laddomat eller motsvarande tillåter att pannan först kommer upp i drifttemperatur (80 - 90°C), sen börjar den ladda tankarna. Detta mår pannan väl av. Korrosion minskar, livslängden ökar.
 
Griffon skrev:
Vi köpte huset för 3 månader sedan så uppgifterna får bli väldigt ungefärliga.
Beräknad årsförbrukning el var ca 14000 kwh, tidigare ägaren hade ingen klar bild över förbrukad mängd ved men gissade på ca 15 kubikmeter.
Då är medeleffekten för ditt hus 1,5 kW och vid dubbla effekten (som man räknar med vid -12 -- -15 grader utomhus) behöver du producera 75 kWh för ett dygnsbehov. Inkl. uppstartsenergin i pannan skulle du behöva ladda pannan med dryga 90 liter bra ved.
För att inte riskera att behöva ränna till pannan mer än en gång per dygn skulle minsta Innovan bli bra. Det finns säkert andra pannmärken som också skulle passa bra, känner jag mig nödgad att tillägga.

75 användbara kWh rymms med nöd och näppe i en kubikmeter vatten. Den minsta Innovan klarar av två kubik innan den blir trött. Då går det åt två inlägg varannan dag vid -15 grader, vilket låter mycket lockande i mina öron.
 
apersson850 skrev:
Det stämmer hyfsat väl överens, så då är nog de uppgifterna korrekta.
Alltså är storleken på din anläggning inte helt tokig, även om det alltid är praktiskt med lite större tank än vad man behöver som minst.

Notera att en Laddomat eller motsvarande tillåter att pannan först kommer upp i drifttemperatur (80 - 90°C), sen börjar den ladda tankarna. Detta mår pannan väl av. Korrosion minskar, livslängden ökar.
Dessutom håller Laddomaten någorlunda _jämn_ temperatur på pannan under tiden som tanken laddas. När laddningen är klar, åker även resten av pannans värme upp till tanken (ungefär). Dessvärre tillskrivs den också egenskaper som är rena fantasier, men jag kan med gott samvete rekommendera en för varje vedeldare.
 
Laddomaten pumpar bara ut vatten till tankarna så länge detta vatten ligger över öppningstemperaturen för Laddomaten. Eller om det nu är stänger den gör.
Den temperaturen ligger ofta på 78°C. Så visst, så länge pumpen går och glöden fortfarande värmer pannan, så får du ut värmen. Men det blir ingen självcirkulation från pannan när pumpen stannat, inte om du laddat tankarna fulla. De är ju lika varma som pannan då, minst, så det finns inget som driver cirkulationen. Om inte belastningen på tankarna är så hög att de svalnar fortare än pannan gör, så blir det ingenting alls av den sista värmen i pannan, mer än lite strålningsvärme till pannrummet och en massa värme i skorstenen. Vanligtvis svalnar mina tankar inte alls lika fort som pannan, som tur är, ska väl tilläggas.

Min panna förlorar ungefär 8 kWh, när den svalnar från 80 till 20°C, räknade jag ut någon gång.
 
Då är medeleffekten för ditt hus 1,5 kW och vid dubbla effekten (som man räknar med vid -12 -- -15 grader utomhus) behöver du producera 75 kWh för ett dygnsbehov. Inkl. uppstartsenergin i pannan skulle du behöva ladda pannan med dryga 90 liter bra ved.
Tack för alla svar och synpunkter. Här finns mycket att lära känner jag. Hur räknar du ut effektbehovet?

Om jag förstår er alla rätt så anser ni att mitt system är i absolut minsta laget?

 
Griffon skrev:
Hur räknar du ut effektbehovet?
Din årsförbrukning av 15 kubik ved har ett energiinnehåll av ca 13500 kWh. Ett år har 8760 timmar. Då blir årsmedeleffekten 13500 / 8760 = 1,5 kW

Med årsmedeleffekten som utgångspunkt räknar man med att vid ungefär -15 så kräver de flesta hus i Sverige dubbelt så mycket. Det är årsmedeltemperaturen som är referens och jag gissar att det ligger något "sverigemedel"u-värde i grunden till energiberäkningarna.
Det sista blir luddigt, beroende på att jag inte vet exakt hur man räknar.

Huruvida din anläggning är för liten kan du bara själv bestämma. När jag gjorde om min anläggning var bekvämlighet ledstjärnan; Från början hade har jag en fullt fungerande anläggning, och i bra skick, bestående av en Albin 725 och en 500 liters acktank direkt kopplad till pannan utan laddomat. Systemet har en ganska blygsam verkningsgrad och jag får bara plats med 3 kubikmeter ved i pannrummet, men det fungerade i alla fall . Den lilla ackvolymen innebär att jag är tvungen att elda morgon och kväll under de kalla dagarna och dessutom släpa in ved var tredje vecka.
Dilemmat var att jag behövde mer ack-volym, men det skulle i såfall ske på bekostnad av vedutrymmet och jag ville inte bära ved ännu oftare...

Nu byggde jag en flygelbyggnad med ett rejält pannrum och därtill intilliggande vedförråd. I bekvämlighetens tecken ska framtida vedleveranser ske med timmerbil och vedprocessorn "bära in" veden direkt i vedutrymmet.
Väntar nu på att DHL ska svänga in med min beställda Innova så jag kan drifta min nya anläggning med drygt 3 kubikmeter ackvolym och två årsförbrukningar ved i närheten av förbrukningsstället. Åsså tänkte jag inte elda många vedpinnar under sommarhalvåret tack vare solpanelerna som sitter på vedförrådet. De senare har förresten producerat 70 kWh under december trots det gråa vädret, visserligen mot relativt kalla tankar, men ändå...
En bonus är att slippa vedhanteringen i bostadshuset.

Ekonomiskt lär jag aldrig räkna hem mina investeringar annat än om jag prissätter min fritid. Vad är en arbetsfri fritidstimme värd? Jag värderade min fritid till en hundring och då blev det payoff!
 
Karkulla skrev:
Din årsförbrukning av 15 kubik ved har ett energiinnehåll av ca 13500 kWh. Ett år har 8760 timmar. Då blir årsmedeleffekten 13500 / 8760 = 1,5 kW

Med årsmedeleffekten som utgångspunkt räknar man med att vid ungefär -15 så kräver de flesta hus i Sverige dubbelt så mycket. !
Då det är 14000 kWh el så torde det nog varit 8-10000 kWh av det som gått till elpatronen oxå.. ::)

Kan nog tänka mej att det gått minst 20000 kWh för värme o vv så då blir det nog snarare 5-6 kW som krävs vid -15° annars kan du nog vara nöjd om huset bara kräver 3 kW vid -15°

Pannan har väl även inbyggd beredare o rätt stor vattenvolym??
 
Jag räknade ut att mina solpaneler besparar mig ungefär 40 timmars arbete varje år, tack vare minskade vedförbrukning, jämfört med att elda för varmvatten också. Det ger inte så mycket i kronor och ören, men det är ju som en extra semestervecka!
 
2an skrev:
Då det är 14000 kWh el så torde det nog varit 8-10000 kWh av det som gått till elpatronen oxå.. ::)

Kan nog tänka mej att det gått minst 20000 kWh för värme o vv så då blir det nog snarare 5-6 kW som krävs vid -15° annars kan du nog vara nöjd om huset bara kräver 3 kW vid -15°

Pannan har väl även inbyggd beredare o rätt stor vattenvolym??
Det missade jag... Med ytterliggare 9000 kWh är du uppe i 22500 kWh. Då är vedbehovet uppe i 140 liter/dygn vid -15 grader.
=> Då räcker inte minsta Innovan med mina bekvämlighetskrav och 2 kbm ackvolym hamnar plötsligt på min-nivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.