Var en medveten konsument. I kristider är det inte läge att slösa pengar på ved till ockerpriser. Vi har jämfört vad torr björkved och blandved kostar hos olika återförsäljare och ser ett tydligt mönster – vilka ställen du ska undvika och var du hittar den billigaste veden.

Du kan läsa artikeln här: Här är veden billig och här säljer man ved till ockerpriser – jämförelse
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Kristoffer Öhrn och 3 till
  • Laddar…
Är det verkligen tre kubik stjälpt på den där bilden? Tycker det ser väldigt lite ut?

Och är ju lätt sugen på att lämna tangentbordet och dra på mig huggarbyxorna och knata ut i skogen istället.
 
Ja det är tre säckar á 1 m3 stjälpt ved, hullerombuller, från vedkiosken i Lomma.
 
Nog för att även vedförsäljare ska kunna gå runt och även ha lite vinst men att ta norr om 2000kr för en kubik ved är ju ockerpris. För 3 år sen köpte jag torr blandlöv för 600kr kubiken och även om priserna på allt runtom har stigit så har det inte stigit med 200+%.

Tur att man fick fatt i stockar i vintras.
 
Imponerande prisutveckling på de 40 kbm vi har i vedboden.
 
  • Gilla
Jakobk och 3 till
  • Laddar…
O
Betalade 1000 spänn kubiken stälpt i år. 30cm torr björk. Går inte att få tag i billigare häromkring, åtminstone lyckas inte jag...
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Var en medveten konsument. I kristider är det inte läge att slösa pengar på ved till ockerpriser. Vi har jämfört vad torr björkved och blandved kostar hos olika återförsäljare och ser ett tydligt mönster – vilka ställen du ska undvika och var hittar den billigaste veden.

Du kan läsa artikeln här: Här är veden billig och här säljer man ved till ockerpriser – jämförelse
Uppdaterat pris på BAUHAUS sedan artikeln publicerades.

Nu 99.-/säck

https://www.bauhaus.se/bjorkved-sack-40-liter-30-cm
 
Fick tag i björk för 700kr kubiken hemkört. (stjälpt)
Och ca 13 kubik blandat för 600 kr kubiken (hämtpris travat, passa på när jag körde från jobbet)
Har väl runt 18-20 kubik nu. Fick sälja 3 för att det blev för mycket.

Det var värt den motionen =)
 
Det är knappast 3 kubik stjälpt på bilden.
Ställ 3st kubiktankar och kasta ner i så är de inte fyllda av det där.

Priserna verkar extremt höga.
Här toppade de på 1000kr kubiken (under värsta tiden, dec-22) i storsäck. Såldes för högre också men det gick att köpa hem för det för de som ringde runt och inte tog första bästa.

Torr björkved just nu är det bara ringa och få för 700-800 kr. Finns för 600kr också om man beställt i våras som levererades i somras.
1200kr för 1,5 kubik är normalpriset på några leverantörer (800kr m3)
 
Vad flera av er verkar missa är att en stor del av veden som säljs "privat" inte hamnar på köp & säljsidorna på nätet utan snarare säljs genom kontakter på byn eller i bekantskapskretsen. Ganska svårt för redaktionen att ta med såna priser i en sån här jämförelse.
 
  • Gilla
Fideliox och 7 till
  • Laddar…
M
Alltid lika kul att läsa när man skriver hur prisbilden ser ut just där JAG bor. Lite som att jämföra priset på färska räkor för den som bor i Skärhamn och den som bor i Långnorrträsk mitt i norrland. Det blir lite äpplen och päron. Det finns ju viss logik i tillgång/efterfrågan. Bor man mitt i skogen så är det billigt med ved. Har man asfalterad väg till tomtgräns och under 20min till en av våra 3 storstadsregioner så får man betala mer för pinnarna.

Annars håller jag med som tidigare påpekat, det ser väldigt lite ut för att vara 3m3 stjälpta som ligger travat på bilden ifråga. Jag köpte något år säckar på Byggmax (finns i nån tråd här på forumet) och det stämde inte öht. med hur många säckar jag tömde i mina ibc-byttor.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det är kameravinkeln som gör att det ser mindre ut än vad det är. Ska ta en ny bild imorgon.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror det är kameravinkeln som gör att det ser mindre ut än vad det är. Ska ta en ny bild imorgon.
Det behövs inte, vi tror på ditt ord. Vedexperterna får lugna sig :)
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
tensiden tensiden skrev:
Är det verkligen tre kubik stjälpt på den där bilden? Tycker det ser väldigt lite ut?

Och är ju lätt sugen på att lämna tangentbordet och dra på mig huggarbyxorna och knata ut i skogen istället.
Tror nog det är ganska nära 3 kubik stjälpt. Det är runt 2 kubik travat på bilden.
(0,3x3x1,4)+(0,3x4x0,6) + två lävkorgar m3
 
B Bästerortarn skrev:
Vad flera av er verkar missa är att en stor del av veden som säljs "privat" inte hamnar på köp & säljsidorna på nätet utan snarare säljs genom kontakter på byn eller i bekantskapskretsen. Ganska svårt för redaktionen att ta med såna priser i en sån här jämförelse.
Sen är det orättvist att jämföra kubik mot 40 liters säckar. Det finns väl inte en normalt funtad människa som köper säckved för att elda med en hel vinter även om man bara eldar i vanlig braskamin?
Min fördom är att vedsäckar är till för folk som kanske myseldar lite på lördagkvällen.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.