Var en medveten konsument. I lågkonjunktur är det inte läge att betala ockerpriser för veden. Vi har jämfört vad torr björkved och blandved kostar hos olika återförsäljare och ser ett tydligt mönster – vilka ställen du ska undvika och var du hittar den billigaste veden.

Du kan läsa artikeln här: Här är veden billig och här har man ockerpriser – jämförelse 2024
 
  • Gilla
slothy
  • Laddar…
Kul med en sådan detaljerad sammanfattning!
1 m3 stjälpt kostar alltså snitt ca 1600 kr hos privata säljare...

Jämförelsevis, en snabb googling och vedkombinmaskiner har en kapacitet ca 5 m3/h. (https://www.lovangersmaskin.se/product.html/vedkombi-330elt?category_id=10)

Det ger --> 5 m3 x 1,66 (faktor för stjäpt mot staplad) x 1 600 kr = 13 280 kr /h.

Hyrsam tar 3 300 kr helghyra.

Du jobbar 8+8 h lördag och söndag --> 16 x 5m3 x 1,66 = 132 m3.
Totalt värde på marknaden 132 m3 x 1 600 kr = 211 200 kr (!!) WAAAT?
 
M Marcus_Carlsson skrev:
Kul med en sådan detaljerad sammanfattning!
1 m3 stjälpt kostar alltså snitt ca 1600 kr hos privata säljare...
Vill du köpa björk i långa längder får du ge betydligt mer än de inköpare som här erbjuder 800kr kubiken för björkmassa och inte lyckas teckna kontrakt.
Du @Markus_Carlsson kan ju hyra vedmaskin, betala transport av råvaran och vedmaskinen (tur och retur)och tjäna grova pengar även om du ger mig tusenlappen kubiken för björken om du är stadd vid kassa, flitig och arbetsam.
 
F
"Vedpriset hos renodlade vedåterförsäljare varierar mellan 1790 kr/m3 och 2396 kr/m3."

För oss med VP måste vi alltså upp i typ 6kr eller mer kwh för att det ska vara lönt..

De som edlar med enbart ved betalar mindre oftast.
 
Känner en snubbe som tar 1400 kubiken inkl moms hemkört. Jag köper själv av en annan för 800 kr hemkört. Björk.

Folk som betalar över 1500 kr för ved hemkört är nog lite naiva och dumma. För helvete sätt emot med lite jävlar anama nu. De täljer guld så in i helvete på er.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Excel
Köpte björk för 700kr för 1 kubik.
Många vedgubbar som ligger runt 2500kr för 1,5 kubik. Alltid är det någon som går på det.
 
R Rkarlsson skrev:
Känner en snubbe som tar 1400 kubiken inkl moms hemkört. Jag köper själv av en annan för 800 kr hemkört. Björk.

Folk som betalar över 1500 kr för ved hemkört är nog lite naiva och dumma. För helvete sätt emot med lite jävlar anama nu. De täljer guld så in i helvete på er.
Det råkar inte vara som så att du bor i ett mer glesbefolkat område?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Det råkar inte vara som så att du bor i ett mer glesbefolkat område?
En av de större kommunerna i Skåne. Det finns ockerpriser på 1400+ utan hemkörning här med. Och de är de som gnäller mest om att de inte säljer så snabbt.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Var en medveten konsument. I lågkonjunktur är det inte läge att betala ockerpriser för veden. Vi har jämfört vad torr björkved och blandved kostar hos olika återförsäljare och ser ett tydligt mönster – vilka ställen du ska undvika och var du hittar den billigaste veden.

Du kan läsa artikeln här: Här är veden billig och här har man ockerpriser – jämförelse 2024
Det är ett faktafel i tabellen; kollade vedgiganten som ligger i vårat område, och de har travade ved i säckar, men jämförelsepriset som anges är motsvarande stjälp mått. Så travad (25 säckar för en kubik) blir ca ~2790kr, men det finns inte som alternativ, antagligen för att försvåra jämförelse. 1790kr som anges däremot är motsvarande stjälpt mått.
https://vedgiganten.se/var-ved/

Samma sak gäller julgran.com
https://julgran.com/produkt/torkad-bjorkved-40-liter/
 
Vet inte var de får priserna ifrån. I år var det något lägre än förra året. För torr kapad, kluven avlastad björk så hamnade jag på 55 öre/kWh. Givetvis kontant betalning.
 
Är jag trött i hatten eller står det ”Bjrörkved”?
 
Cheesen
john68 john68 skrev:
Vet inte var de får priserna ifrån. I år var det något lägre än förra året. För torr kapad, kluven avlastad björk så hamnade jag på 55 öre/kWh. Givetvis kontant betalning.
De var billigt... 550 kr/kubik... Det är ju rent svårt att komma i den prisnivån även om man har egen skog och hugger, fraktar och klyver själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.