Hantverkarna har satt upp grundmålade brädor på knutar, takfötter och vindskivor. Chefen påpekade "Jaa, men dom är ju fabriksmålade!", och jag tror att han menade att dom då på något vis skulle vara bättre än om det gjorts för hand?

Knutarna och vindskivorna är mest en olägenhet att måla på ett stort och alldeles för högt hus, men just takfotsbrädorna har ju till och med fått hängrännor på sig. Hade det inte varit rimligt att slänga på ett varv färg eller två innan man monterar hängrännorna?

Kanske ett litet problem relativt till andra dom lämnat efter sig, men lagom onödigt känns det.
 
Ska de måla så borde de målat innan. Ska de sätta upp enbart så har de gjort sitt jobb
 
Det görs likadant hos mig, så det är nog inget ovanligt.

Vindskivorna fick jag möjlighet att måla själv innan uppsättning. Har även strukit 1 gång uppsatta (5.5m till nock).
Takfotsbräda sattes upp bara grundmålad på 1 sida. Den sitter ju ganska gömd samt skyddad så där tänker jag bara måla det jag kommer åt på nedre delen innanför rännan. Resten syns ju inte direkt.

Det ska gå fort när de jobbar ...
 
L largab skrev:
Det görs likadant hos mig, så det är nog inget ovanligt.

Vindskivorna fick jag möjlighet att måla själv innan uppsättning. Har även strukit 1 gång uppsatta (5.5m till nock).
Takfotsbräda sattes upp bara grundmålad på 1 sida. Den sitter ju ganska gömd samt skyddad så där tänker jag bara måla det jag kommer åt på nedre delen innanför rännan. Resten syns ju inte direkt.

Det ska gå fort när de jobbar ...
Ja, då är det kanske så det brukar vara då. Tänkte att den kanske inte var så skyddad, men det kanske den är alltså. Lär göra som du och försöka peta in så gott det går bakom hängrännan när jag väl ska upp. Tack för svar!
 
Är nog ingen fara. kikade på mitt eget hus nu och sidan mot vägen är lätt målad i underkant där takrännan sitter, antagligen för det ska se fint ut. den andra sidan har en altan under och där sitter det en helt obehandlad omålad planka och den såg ut att må bra. vet att den suttit där i minst 25 år.
Mitt nya garage och också bara grundmålad planka från fabrik.
Plankor som sitter skyddade mot väder och vint brukar klara sig OK även om det såklart är bättre att måla. har flera omålade plankor som sitter på skymda ställen som ser fina ut efter många år.
Sitter dom inte i konstant fukt och får torka ut ibland så är det nog ingen större fara.
Har hållt koll på ett par plankor som är helt obehandlade som sitter under utskjutande delen på taket nära nocken, svårt att komma upp dit om man inte vill hänga över kanten och dom räknade jag med att få byta relativt snabbt men dom är fina än idag 8 år senare och dom vet jag inte hur länge dom suttit men troligen över 25år dom med. taket renoverades av förra ägaren 1993 tror jag det var.
 
  • Gilla
Frallan88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.