Jag skulle behöva sätta upp hängrännor på mitt uterum med tak av kanalplast. Det finns små hål på undersidan, se bilder, som jag hade hoppats man skulle kunna sätta fästena i. Försökt googla och det närmsta jag kommer är sista bilden, men det känns ändå inte som det är rätt. Finns det någon färdig lösning som jag tänker mig eller måste jag sätta upp separat planka först för att kunna fästa hängrännan i?
Tack för hjälp 🙏
 
  • Uterum med tak av kanalplast, små hål synliga på undersidan. Bakgrunden består av gröna träd och en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsida av ett uterumstak i kanalplast med små hål på undersidan. Träd och blå himmel syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rännkrok kompakt Icopal vit, Ø100 mm stål, visas på produktbild med två recensioner och möjlighet att ställa en fråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att kanalplasten är utdragen väldigt långt utanför brädan, längre än vad som är rekommenderat.
Har ni byggt det själva?
 
Byggdes under förra ägarnas tid för ca 20 år sen, av ”hantverkare” (vi har noterat flertalet fel och åtgärdat efter bästa förmåga). Taket går ut ungefär lika långt som golvet fortsätter ut. Det skvätter dock in vatten i rummet vid öppen dörr (samt att altan/trappa förstörs) varför vi vill ha hängrännor.
 
Tror inte ni kan fästa direkt i kanalplasten eller profilerna. Man brukar göra så att man reglar ut en bit, sätter en fotbräda och fäster hängrännan i den. Såhär: Vit hängränna och stuprör monterade på utskjutande träreglar vid takfoten av ett växthus med kanalplasttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Jag kollade på monteringsanvisningen från byggmax och den rekommenderar ett utstick från fotbrädan på ca 45 mm.
I det här fallet bör man alltså skruva klotsar innan man sätter en ny fotbräda som man sesan fäster rännkrokarna i.
Ska du sätta snabbkrok krävs det att fotbrädan hänger i lod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.