Huset vi ska bygga har vid ett ställe ett tak som är 15 meter brett och 5 meter "långt".. Fungerar det med att ha bara 1 hängränna 125mm för att samla upp regnvattnet från det taket?
Ytterligare en fråga är om man kan kapa markalvoppsrör för de som säljs på byggmax är ju 6m långa och på vissa ställen behöver jag kortare rör..
 
För att inte snön ska dra ned rännan så har jag "bara" 100 mm rännor och det påstod herr besserwisser i byn att det inte skulle räcka till mitt tak som sträcker sig 8 m upp till nock. Nu lutar det 1 cm / m så jag var ute med stege och paraply under det värsta regnväder jag varit med om, det var fulla diken både här o där och rännan var sådär halvfull.

Har du 15 m "brett" måste du ha 2 stuprör, lutningen på rännan kommer att bli fel annars (kommer se konstigt ut)

Protte
 
Ja, det är klart.. så måste jag göra..
 
Självklart kan du kapa markavloppsrör. Det funkar fint med en fogsvans och en gnutta precision, så det blir rakt. Grada av kanterna med en rasp eller liknande innan du stoppar på en rördel. Och glöm inte smörja gummipackningen innan.
 
Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.