hahalj
Vi har en balkong ovanpå ett burspråk med form som en halv sexkant. I nuläget rinner regnvatten rakt ut från golvet på en fotplåt och ner på marken, men det är förberett med anslutning för stuprör till avvattningen. Problemet är ju då att för att montera hängrännor behöver jag 45° graders hängrännevinklar, hela 4 stycken. Med 125 mm bredd och i plåt har jag sett att de kostar runt 500:- st på webbutiker.

Finns det billigare alternativ?

Vad tror ni om att istället skära till 22.5 ° vinklar på vanliga raka hängrännor och limma ihop dessa vid hörnena? Och på så sätt skippa de färdiga vinklarna?

Nån som gjort så och tycker det blev bra? Eller dåligt för den delen. ...
 
Köp riktiga att limma ihop dom håller inte första vintern så tar snö och is dina vinklar.
 
hahalj
Ok, bra argument. Dock antog jag fel vinklar på balkongens golvhörn, jag mätte upp dem och de är inte 45°, de är 30° resp 60° och då blev det genast svårare. Finns väl inga färdiga sådana vinklar, eller?

Är det ingen här som haft samma problem?

Här är en som gör en egen vinkel på 4 minuter: https://www.youtube.com/watch?v=YavDRsalbwQ

Har en bit hängränna liggande, får väl testa lite med denna och se om det blir snyggt, stadigt och tätt.
 
hahalj
Vad jag inte fattar är vad han gör med borrmaskinen? Han gör väl inga hål heller?
 
Han skruvar ihop bitarna med skruvdragaren.
 
hahalj
Ok, svårt att se det, men det är väl rimligt.
 
Den lär ju läcka som ett såll.
Skall en sån bli tät måste man ju falsa ihop dem. Har en vän som gjort alla böjar på stuprören själv samt alla vinklar på hängrännorna. (Som man gjorde förr)
 
Dom färdig som man kan köpa är 90 grader eller 45 grader man kan special beställa men dom är riktigt dyra.
Andra sätt är att falsa ihop dom vilket en plåtslagare kan göra blir dyrare än dom färdiga men inte dyrare än att special beställa.
Vill du fuska ihop det överlappar du bitarna så mycket det går tätar med lim/fog och sen popnitar ihop det inte skruv! Sen se till att få korken så nära skarven som möjlig är bra att ha dom nära skarven oavsett vilket sätt du väljer.
 
Redigerat:
hahalj
Ja det är inte aktuellt med några specialbeställda vinklar, balkongen har varit utan hängrännor i flera år så i värsta fall får det fortsätta vara så, det enda som händer är att jag får tvätta sockeln emellanåt när det skvätter upp jord. Men jag får fundera på hur jag ska göra, popnitning kan ju vara en möjlighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.