Till vårt torp tänkte jag sätta hängrännor och stuprör av vanlig plåt, men.....
Är det ngn som tillverkat egna gammaldags hängrännor i trä? Tips?
 
Hej!
Ja, jag har sett hängrännor i trä på ladugårdar o uthus. Tänkte spika/skruva ihop några till vår ladugård/uthus. Jag tror det blir jättefint. Rätt så enkel konstruktion med korta brädor skruvade under taket, rakt ner i samma vinkel som taket. Sedan Skruvas plankor i ett V, som sedan monteras på de korta brädorna. Eller så har man monterat krokar på de korta brädorna och så lägger man bara i den V-formade rännan i hållarna. En tunna i varje ände så är det klart. Sedan kan man mixtra med fallet så det inte blir ett badkar i mitten till småfåglarna. Bara en påbörjad tanke..... Kommer inte ihåg var jag såg bilden, men mitt fotografiska minimala minne säger mig att jag minns rätt!!! /Elin
 
  • Gilla
Renhorn
  • Laddar…
Jag har tillverkat trärännor till ett jobb på en gammelgård. Jag gjorde ett U, och limmade med PL400 samt skruv för att sedan skruva upp allt i takstolstassarna med lutning ut mot gavlarna. Har fungerat bra och de är täta. Jag tjärade invändigt för att få ett bra rötskydd.
Tartan
 
  • Gilla
strophlex
  • Laddar…
Har för mig att de gjorde sådana i sommartorpet i något program
 
  • Gilla
kentyts
  • Laddar…
Profilfrästa hängrännor i trä finns att köpa på en välsorterad brädgård. De kostar i storleksordningen 35-40 kr/m. Men det kanske inte är vad du är ute efter?

Det går säkert att fräsa själv också, om man har tillgång till rätt grejer. Personligen vill jag i sådana fall ha hela, oskarvade, frästa längder så långt det går. Har funderingar till ett av uthusen på vilket vi nyss plockade ned de sista resterna av en trähängränna. Min bedömning är att den suttit där i minst 15-25 år.
 
Ingen som sitter innen på bilder av trähängrännor så att man kan se konstruktion och förslag på infästning???

Hade ju bara varit sååå bra :cool:
 
Vet inte om ni fattar bilden. Men såhär brukar trähängrännot se ut häromkring. Mitt i Småland

rnna7rp.jpg
 
kanonbilder tack så mycket. skljer dessa sig ngt från skånska rännor från mitten 1800-tal

de äldre tak jag sett har ju ofta halm och då saknas hängrännorna. men ngn träränna borde det ju ha funnits även här i den trädlösa delan av landet. :)
 
Tänkte försöka visa några bilder på hängrännor i trä, om jag kan få det att funka - det här med att bifoga bilder...  :-/
Har "smygtagit" bilderna på ett par torp som vi åkte förbi, kunde bara inte låta bli - de var så ursnygga!  :)
Provar med en bild först...
 
  • Hngrnna_5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pia Karin ingeborg och 1 till
  • Laddar…
Det gick ju bra ;D
Då kommer några bilder till här...
 
  • Hngrnna_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pia Karin ingeborg och 1 till
  • Laddar…
En till...
 
  • Hngrnna_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ronny Svensson
  • Laddar…
Och en till...
 
  • Hngrnna_3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ronny Svensson
  • Laddar…
Och sista...
 
  • Hngrnna_4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det är ju hur snyggt som helst. :cool:

jag är inte så imponerad av de vanliga hängrännorna...

då är det väl "bara" att sätta igång... efter badrummet och.. och ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.