Hej!

Vi har ett garage med tillhörande carport som vi nu anlitat en firma att lägga om taken på. Avrinningen sker där dessa två tak möts, alltså i mitten, ned i dagvattnet.

Nu har hantverkarna satt upp hängrännor på detta vis (se bild). En omständighet är att carport-taket är lite högre än garagetaket, så jag förstår på ett sätt att de gjort såhär, men funderar ändå på om det finns en annan, snyggare lösning på att få till avrinningen?
Hur hade ni gjort?

Sedan funderar jag på varför fallet är så extremt tilltaget i slutet på varje hängränna?
 
  • Hängrännor installerade där ett högre carporttak möter ett lägre garagetak, med synlig avrinning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hängrännor på taket till garage och carport med synlig lutning och avrinning mellan takytorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage med tillhörande carport som visar hängrännor installerade där de två taken möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog slutat med rännorna där varje tak slutar och sedan gjort två ned släpp och gjort en förgrening på stup röret under
rännorna behöver inte luta så mycket om det
inte är stora tak
 
  • Gilla
Calzonen
  • Laddar…
J Jesper mångsysslare skrev:
Jag hade nog slutat med rännorna där varje tak slutar och sedan gjort två ned släpp och gjort en förgrening på stup röret under
rännorna behöver inte luta så mycket om det
inte är stora tak
Det ser inte riktigt färdigt ut på taket syns två ändar på reglar som nog skulle täckas med något ev en plåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.