Jag ska snart sätta upp hängrännor på en friggebod för första gången. Finns det några bra instruktioner på nätet eller har ni några smarta tips så jag inte gör de simplaste misstagen... Det verkar inte allt för besvärligt..

Sent from my ST18i using Byggahus
 
En rännkrok i vardera änden. 3mm fall/meter ränna. T.ex. Friggebodens tak är 6 m långt. Sätt den krok som är längst bort från stupröret så högt som möjligt, dock ej närmre takpannor eller vad du nu har än att det går lätt att rensa rännan. Sätt sista kroken innan stupröret c:a 20mm lägre. Sista kroken på hela rännan skall dock sitta liiiite högre.
 
evertb skrev:
En rännkrok i vardera änden. 3mm fall/meter ränna. T.ex. Friggebodens tak är 6 m långt. Sätt den krok som är längst bort från stupröret så högt som möjligt, dock ej närmre takpannor eller vad du nu har än att det går lätt att rensa rännan. Sätt sista kroken innan stupröret c:a 20mm lägre. Sista kroken på hela rännan skall dock sitta liiiite högre.
Det måttet 3mm fall/meter är för lite husen är aldrig raka så jag kör 5mm fall/meter minst.
/plåtslagare
 
Det kan ju faktiskt vara så att huset lutar åt rätt håll. Bor själv i ett sådant hus. Hängrännan följer taket hela vägen. I princip skulle man ju kunna sätta rännorna vågrätt; vattnet kommer nog ändå att rinna ner. Det är svårt att stapla vatten.
 
  • Gilla
svensken82
  • Laddar…
Man lär väl kolla hur huset lutar innan man börjar bocka krokar va :cool:
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Wisentdual skrev:
Man lär väl kolla hur huset lutar innan man börjar bocka krokar va :cool:
Ja man får ju självklart kolla hur huset lutar. Men låt säga att det är hyfsat rakt så är 3mm fall/meter ändå för lite när man bockar krocken drar det ofta lite olika. Sen är taken aldrig riktigt raka och så är det ju också bra om ett löv inte gör så vattnet inte rinner.
 
3mm/m räcker utan vidare om man köper krokarna färdigbockade av en plåtis vilket varmt rekommenderas.
 
Slangvattenpass är ett bra hjälpmedel om man inte har tillgång till laser.

Finns ett Hultafors på CO, kostar 250-300:-, kan finnas billigare kopior.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.