Har köpt ett parkettgolv på Bauhaus för 400kr (är inte intresserad av kommentaren "man får vad man betalar för") nu när vi lagt halva golvet märkte vi att många av brädorna är bågformade trots att de legat torrt och helt plant innan de lagts ut. Det har resulterat i ett part ställen med rejäla "luftbubblor" med trampolineffekt. Det är ett mörkt oljat ekgolv på ca 1.3 cm.
Nu till frågan: Kan ett parkettgolv räta ut sig så att bågformen försvinner eller måste man byta hela satsen?
 
Med den fuktigheten som råder ute just nu så kanske är det fukt som är orsaken. Plankor var torra när de paketerades och fukten ökade när de blev lagda ? Bara en gissning. Kanske hjälper om man startar uppvärmningen och jagar bort fukten?
gaia
 
Är alla plankorna bågformade pä samma sätt? Har vart med om att alla paket var höga på mitten å dom menade på att de va för att underlätta enmansläggning. Att man trycker ner dom på mitten vid läggning. Sen skall dom samverka med varandra när allt e klart. Viktigt är dock att man inte börjar eller slutar med för små bitar. Vilket mått har minsta skarvbiten vidd vägg???
 
Jag vet inte då jag inte lagt golvet själv. Brädorna är ganska långa. Menar ni att jag ska lägga dem omlott så mycket som möjligt så att ändarna liksom pressar ned mittendelen på angränsande bräda?
 
har du öppnat paketen och låtit dom ligga i det klimatet som dom skulle läggas i ett par dagar?
/
M
 
trojlee skrev:
har du öppnat paketen och låtit dom ligga i det klimatet som dom skulle läggas i ett par dagar?
/
M
Ska de inte ligga i paketet i ca 48h timmar innan läggning?

MVH
 
det vikigaste är att man låter golvet ligga i 48h UTAN att öppna plasten. så fort plasten åker av måste golvet läggas OMEDELBART.


anledningen till hetesen med plasten är att plasten ser till att fuktkvoten i golvet är jämn. när man tar av plasten börjar fuktkvoten att ändra sig ojämt = böjda golv.
det är aldrig ett problem när golvet väl är lagt, för då jobbar det ihopa.

men det största fiaskot är att antingen inte vänta på att golvet har samma temp som rummet, eller skära upp plasten o sedan inte lägga golvet förrän dagen därpå. det blir banaformade golvbräder som är omöjliga att lägga, tro mig!

edit: läste dåligt, golvet är visst färdiglagt. om det buktar o böljar, frågan är do om undergolvet är tillräckligt plant. +-2mm per meter? svakor o dalar märks jättetydligt. man kan få partier på golvet som buktar o böljar.

/meckis.
 
Golvet har legat i sin orginalförpackning i flera månader i samma rum det ska ligga. Kan vara att hantverkarna inte flytit golvet tillräckligt väl. Hur viktigt är det med att plasten är hel? Det har ju blivit några revor här och där på förpackningarna då man transporterat golvet.
 
DarrenB skrev:
Menar ni att jag ska lägga dem omlott så mycket som möjligt så att ändarna liksom pressar ned mittendelen på angränsande bräda?
Ja, det stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.