Hej!

Jag skulle ge mig på att strypa en radiator. Men det gick inte bra.

Jag skruvade i ventilen i botten och trots att jag skruvar upp den max så är radiatorn fortfarande fortfarande väldigt strypt.

Jag misstänker att ventilen inte är rörd sen 70-talet.

Kan det vara så att ventilen på något sätt hängt sig? Måste man byta hela ventilhuset? Eller är det någon packning eller dylikt i som går att byta?

Och vad ska jag köpa för ventil?

Tack
 
  • Gammal radiatorventil som ser oförändrad ut sedan 70-talet, med tecken på slitage och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt radiatorventilhus med skruvade ventilkopplingar vid en vit målad vägg, misstänks vara från 70-talet och fungerar dåligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Föreslår att du byter ventilen. Heter kort och kort "returventil" (vinklad). Mät storleken på röret, ca 21 mm om det är R15 och 27 mm om R20. Lin och pasts i gängorna mot röret. Mot elementet ska du inte ha något.

E Ernfrid skrev:
Hej!

Jag skulle ge mig på att strypa en radiator. Men det gick inte bra.

Jag skruvade i ventilen i botten och trots att jag skruvar upp den max så är radiatorn fortfarande fortfarande väldigt strypt.

Jag misstänker att ventilen inte är rörd sen 70-talet.

Kan det vara så att ventilen på något sätt hängt sig? Måste man byta hela ventilhuset? Eller är det någon packning eller dylikt i som går att byta?

Och vad ska jag köpa för ventil?

Tack
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Skruva inte upp den mer om du inte vill ha en ofrivillig dusch.

Dessa har inget som kan hänga sig. Det är inte termostatventilen som är strypt?

Föresten, sitter det en liten insexskruv i mitten av den delen du har skruvat ut?
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Ser att det står 15 på den, så det är nog en R15. Det finns ju en ventil i den som kan hänga sig (och ofta gör det). Men du måste såklart tappa ut vattnet innan du skruvar loss den.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
L lordi skrev:
Skruva inte upp den mer om du inte vill ha en ofrivillig dusch.

Dessa har inget som kan hänga sig. Det är inte termostatventilen som är strypt?

Föresten, sitter det en liten insexskruv i mitten av den delen du har skruvat ut?
Så du menar att de inte kan hänga sig? Det sitter en insex, det är en metall platta som roterar i samma diameter som röret.

Då blir jag lite förvirrad om hur jag ska göra.
 
Vad löjligt. Termostat ventilen fjädrade bra tyckte jag och hade pillat med returen, så trodde ju det var något med returen utan att tänka något mer på det.

Men skruvade upp termostat ventilen och ja den hade hängt sig. Problemet löst.

Tack
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
E Ernfrid skrev:
Så du menar att de inte kan hänga sig? Det sitter en insex, det är en metall platta som roterar i samma diameter som röret.

Då blir jag lite förvirrad om hur jag ska göra.
Som lordi skrev är det högst troligt inget i den som kan hänga sig det är avsett för att kunna helt stänga/öppna anslutningen. Att det sen går och på vissa modeller är avsett att kunna strypa flödet kontrollerat är en annan sak.

Vad har du i andra anslutningen upptill? Det är troligare med igensättningar/hängningar där oavsett om du har något handvred eller termostat.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Som lordi skrev är det högst troligt inget i den som kan hänga sig det är avsett för att kunna helt stänga/öppna anslutningen. Att det sen går och på vissa modeller är avsett att kunna strypa flödet kontrollerat är en annan sak.

Vad har du i andra anslutningen upptill? Det är troligare med igensättningar/hängningar där oavsett om du har något handvred eller termostat.
Jag har ett radiator koppel med en ventil för termostat, i övre delen som du frågade om.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.