H
Hej där!
Har lite häng ovanför fönstren. Jag gissar på att det bör vara ett sönderrostat armeringsjärn? (huset byggt - 71)

Att få det ordnat vet jag är ett hyfsat rutinjobb för murare men saken är att även innertaket på insidan hänger en del. Bör/måste man stämpa upp på insidan först och avlasta ev takstol så att taket är rakt innan eventuell murare kan komma och fixa utsidan?
 
  • Husfasad med fönster och möjlig skada på taköverhänget, indikerar potential för armeringskorrosion från 1971.
Teglet har nog ingen bärande funktion, antrar att det är trästomme på huset?
 
Om fönsterna är bytade kan taket hänga.
Inte helt ovanligt att fönsterna var bärande på 60-70 talet.
Då måste man kila dom nya fönsterna oxå vilket inte går på plastfönster ( en överraskning för många).
Så kolla bara, inget häng så är allt lugnt och du kan fixa tegel fasaden
 
H
A Argastesnickaren skrev:
Om fönsterna är bytade kan taket hänga.
Inte helt ovanligt att fönsterna var bärande på 60-70 talet.
Då måste man kila dom nya fönsterna oxå vilket inte går på plastfönster ( en överraskning för många).
Så kolla bara, inget häng så är allt lugnt och du kan fixa tegel fasaden
Fönsterna är bytta 2007 så där har du rätt. Har samma typ av fönsteruppsättning på motsatt sida rummet utan synliga problem. Men här hänger det spontade innertaket (rivit ner takpanel) ca lika mycket som på utsidan. Måste detta åtgärdas från vinden kanske?

P Per_Eriksson skrev:
Teglet har nog ingen bärande funktion, antrar att det är trästomme på huset?
Yes det är korrekt!
 
Är det stabila träfönster så är det lättaste att ta väck omfattningen uppe och nere.
Sätt stämp, spänn upp så taket blir rakt och palla under och över på karmarna så bär dom
 
För att förtydliga, palla bara under och över på stolparna, inte mitt på fönsterna för då ryker glasen
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.