Innertaket i vardagsrummet hänger som en hängmatta.Det skiljer kanske 3 -5 cm.
Rummet är 8 x 4 meter.
Det är cc 1.05 m. mellan taktsolarna.
Takstolarna har ingen mellanvägg att stödja sig emot.
Jag har ingen sättning på grunden eller huset i övrigt.
Sättningen syns även utifrån på yttertaket. Takstolarna över vardagsrummet har alltså satt sig. Hur åtgärdas detta ? Kan man lägga in ett par reglar (95 x 195) stående på högkant på vinden på takstolar som har en mellanvägg som stöd och sedan lyfta takstolarna till rätt nivå?
Hur lyfta?
Huset är byggt -64 och fram tills nu har det varit betongpannor.
Just nu är det den gamla råsponten och ny takpapp på taket.
Efter riktning kommer det att läggas ett bandplåtstak.
Jag har läst om att det finns "stämplar"att hyra för att lyfta med.
 
Har ingen direkt lösning på ditt problem eftersom jag inte gjort något liknande, men kanske tips. Att lyfta med stämp är svårt, du kanske kan trycka upp taket till viss del men tveksamt flera cm. Däremot så bör du passa på nu när du inte har pannor på. Taket bör väga några ton mindre. Du kanske kan lyft upp taket med en domkraft modell stor som klarar flera ton(tänk lastbilsdomkraft) och en stötta och sedan flytta upp stämpen mellan varje "pumpning" på domkraften. Kanske förstärka de reglar takstolen är gjord av med parallella nya kraftigare reglar som du fäster i de gamla och sedan nya mellanreglar när du pumpat upp taket till rätt nivå.
 
Låter lite Under dimensionerat? Troligtvis 16mm virke och stomme av 150-170 reglar? Om så är fallet så hade jag bog valt att byta till 21 eller 22mm. Och rätat upp konstruktionen med nya takstolar där det behövs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.