Hej på er!
Trevligt med en sådan bra sajt.

Jag har haft problem med att hänga fast ett till synes enkelt hängande skötbord med 4 hål.

Första hålen jag gjorde så höll inte pluggen (gammal skit plugg tror jag för större tyngder) då skötbordet släppte upptill.
I samma hål senare så borrade jag större hål då jag skulle i med molly. MEN de höll inte alls vilket gjorde mig förbryllad. Kan det vara problem med molly i en kakelvägg?

Nu köpte jag plugg av märket STABILT där pluggen "samlar ihop sig" istället för att få en V-formation.

Är detta rätt eller ska jag gå tillbaka och göra ett nytt försök med mollyexpandern istället?
Självfallet blir det nya hål jag gör 4 cm ifrån tidigare hål.
Tack på förhand, Anders
 
Hej och välkommen!

Vilken typ av vägg är det?
Du skriver kakel, men vad är det bakom kaklet?
 
Tack!
Det bör vara ett lager(eller 2?) gips enligt min uppfattning.
Kan det var en blanding av 1 gipsvägg samt någon from av träskiva?
 
Det kan vara gips + osb-skiva t.ex.
Oavsett vilken typ av skivor det är ska det funka med molly om du använder en lämplig storlek och ett mollyverktyg för att dra i dom.

Du skriver att det inte höll med molly, lossnade hela pluggen eller vad hände?
 
Jag har mollyverktyg för dom och mollyn sitter kvar men glappar ngt ... inte helt omöjligt att att det kan ha blivit för stora hål. Problemet som jag upplevde var att mollyn inte gick in vid lämplig borr då ytan (kaklet) var för hård för mollyn att tryckas in. då expanderade den istället vid högt tryck. Därför är jag lite skeptisk till molly igen men men - vad vet jag :)
 
Eller snarare, nu sitter de fast när jag dubbelkollade. Vette sjutton vad det var som gjorde att den inte höll på plats....
 
Det är ju skruvarna till mollyn som inte fäster... nu när jag testade igen. Så mollyn är det "inge fel på" Utan skruvarna fäster helt enkelt inte.
 
Har du möjlighet att hitta reglar att fästa i? Jag skulle aldrig hängt ett skötbord i ett lager gips. Försök ta reda på mer om väggen, är det t.ex. osb/plywood bakom gipsen märker du ju det lätt när du borrar. Är det det kan du evt klara dig med kraftig träskruv, men expander är bättre. Och som sagt, du måste veta tjockleken för att expandern skall passa.
 
Krilleman
Jag skulle aldrig hänga ett skötbord i något annat än i massiv konstruktion!
 
Om det är ett skötbord som liknar det här så skulle jag inte vara orolig att hänga upp det på en gipsvägg. Om du inte har otur så borde du kunna träffa minst 2 väggreglar och då går garanterat skötbordet sönder före väggen.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 skrev:
Om det är ett skötbord som liknar det här så skulle jag inte vara orolig att hänga upp det på en gipsvägg. Om du inte har otur så borde du kunna träffa minst 2 väggreglar och då går garanterat skötbordet sönder före väggen.
[bild]
Vi har ett hängande skötbord. Inte det på bilden men liknande. Sitter på vägg med kakel och ett lager gips. Jag gjorde så att jag skruvade ena sidan i en regel och andra satte jag med Mollyplugg. Observera att det måste vara Molly som är anpassade för tjockleken på väggen (gips+kakel). Alltså ca 23 mm i mitt fall. Du skriver att skruven inte fäster. Jag använde extra långa skruvar som jag köpte separat.
Mitt skötbord hade jag nog kunnat slänga upp frugan på.. ;-) sitter som berget.
 
  • Gilla
anders1234
  • Laddar…
StevieGee skrev:
Vi har ett hängande skötbord. Inte det på bilden men liknande. Sitter på vägg med kakel och ett lager gips. Jag gjorde så att jag skruvade ena sidan i en regel och andra satte jag med Mollyplugg. Observera att det måste vara Molly som är anpassade för tjockleken på väggen (gips+kakel). Alltså ca 23 mm i mitt fall. Du skriver att skruven inte fäster. Jag använde extra långa skruvar som jag köpte separat.
Mitt skötbord hade jag nog kunnat slänga upp frugan på.. ;-) sitter som berget.
Haha ok tack Peter 2400 och alla andra som hjälpt till med nyttig information!
 
Första barnet? Vi hade också skötbord då men det blev ett golvstående. Det är bara en högre risk med att ha ett barn på skötbord en meter över ett hårt golv. Man får inte släppa dem en sekund när de börjar kunna vända sig.
Man blir lite mer praktisk vid nästkommande barn. Rumpan tvättas smidigast i handfatet (inte med barnet under kranen förstås). "Skötningen" dvs påtagning av blöjor och kläder mm kan man göra på sängen (betydligt lägre och längre till att trilla ner) med en vattentät dyna under ifall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.