Jag har problem med ett innertak som släppt. Se bilder nedan. Huset är från 30-talet, ombyggt -70 och sedan gjorde vi ytskikt 2011 där vi bla målade om detta tak. Några år senare började det släppa sen har det sett ut så här och till sist så ser man det inte ens själv…. Men nu ska det fixas. Omgående och på enklast sätt.

Vad göra?
Riva ner & spackla?
Limma upp?
Lägga på något över?

Jag är ingen superfixare men normalhändig och arbetsvill.

Alla förslag mottages tacksamt!
 
  • Vägg med spricka och repor ovanför vit list. Behov av reparation eller målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en inomhusvägg med grå nyanser och en svart linje lodrätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med spricka, dörrkarm och tak i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med skarv, hörn, del av grön gardin nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oskarp bild av ett rum med gardiner, hylla full med böcker, väggklocka och fönster med utsikt utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tak med en spricka och en inbyggd spotlight.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit taklist skiljer tak och vägg, rum med blå vägg, konst, fönster och gardin syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med vit tak, hängande lampa, gröna gardiner och en del av fönstret synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D drniclas skrev:
Jag har problem med ett innertak som släppt. Se bilder nedan. Huset är från 30-talet, ombyggt -70 och sedan gjorde vi ytskikt 2011 där vi bla målade om detta tak. Några år senare började det släppa sen har det sett ut så här och till sist så ser man det inte ens själv…. Men nu ska det fixas. Omgående och på enklast sätt.

Vad göra?
Riva ner & spackla?
Limma upp?
Lägga på något över?

Jag är ingen superfixare men normalhändig och arbetsvill.

Alla förslag mottages tacksamt!
D drniclas skrev:
Jag har problem med ett innertak som släppt. Se bilder nedan. Huset är från 30-talet, ombyggt -70 och sedan gjorde vi ytskikt 2011 där vi bla målade om detta tak. Några år senare började det släppa sen har det sett ut så här och till sist så ser man det inte ens själv…. Men nu ska det fixas. Omgående och på enklast sätt.

Vad göra?
Riva ner & spackla?
Limma upp?
Lägga på något över?

Jag är ingen superfixare men normalhändig och arbetsvill.

Alla förslag mottages tacksamt!
@Bo arnold du hade svarat på en liknande fråga här
https://www.byggahus.se/forum/threads/laga-gammalt-innertak-vaevspaent.370981/post-3678916

Kan det vara papp-spänt tak det handlar om här också? Fungerar samma metodik som du förespråkade där fast vårt tal hänger mer? Jag har tvättat med trasa och vatten och visst kommer det lite vitt i vattnet men ser inte att taket suger vatten eller att det blir mörka fläckar när jag tvättar så det borde inte vara limfärg…?
 
Detta är väl inget spänt tak tycker det ser ut som papper klistrat på treetexskivor eller vad en spot kan väl inte sitta i ett spänntak du får beskriva mer
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Detta är väl inget spänt tak tycker det ser ut som papper klistrat på treetexskivor eller vad en spot kan väl inte sitta i ett spänntak du får beskriva mer
Tack för svar! Jag är verkligen ingen expert men det är som du skriver liksom pappersvåder som lossnat och hänger ner eller krupit isär där de ligger kant i kant. Det hände efter målningen men om jag minns rätt tog det ett tag innan vi såg det. Sedan lossnade lite till och sedan avstannade det helt. Jag vet inte hur ett spänt tak ser ut och det är ju liksom hårt bakom så det är någon form av skivmaterial. Som sagt troligen gjort på 70-talet. Det är ingen spot på bilden utan ett utblås för ventilation. Vi satte in FTX under 2017.

Jag har dom sagt tvättat de skarvar och ytor som släppt idag med varmt vatten och en trasa. Blev lite mjölkigt i vattnet men inga mängder. Har du några idéer på vad jag kan göra för att få taket jämnt då jag kan måla om det?
 
Ser konstigt ut är det papper eller någon armeringsduk som lossnat metoden med papper på treetex användes knappast så sent som 70 talet mera 50-60 tal men spänntak är det inte de är spikade runtom o taket hänger mera som ett tygskynke med papper på
 
  • Gilla
drniclas
  • Laddar…
Karrock
Spänntak kan nog sitta i våder, men då tror jag man ser det på en tät spikrad med en spännpappremsa ca 10 cm på.

Är det någon som har renoverat taket med typ renoveringstapet limmat med tapetklister, och "öppen" färg, och den aktuella målningen vätte upp vissa skarvar och fick dem att släppa? Det kanske går att dutta upp med tapetklister, eller annat potentare lim.

Provat att skrapa i ytan under de släppta våderna?
 
  • Gilla
drniclas och 1 till
  • Laddar…
Ja det där är inte ett pappspänt tak, de består av en grund av väv (i alla fall mina). Det kan inte vara målat med limfärg ursprungligen, målar man med ”vanlig” takfärg på limfärg har jag för mig det släpper med tiden.
 
  • Gilla
drniclas
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Spänntak kan nog sitta i våder, men då tror jag man ser det på en tät spikrad med en spännpappremsa ca 10 cm på.

Är det någon som har renoverat taket med typ renoveringstapet limmat med tapetklister, och "öppen" färg, och den aktuella målningen vätte upp vissa skarvar och fick dem att släppa? Det kanske går att dutta upp med tapetklister, eller annat potentare lim.

Provat att skrapa i ytan under de släppta våderna?
Uppskattar verkligen svaren och era insikter.
Tror du är inne på något här. Det är alltså inte spänn-tak och troligen inte limfärg. Att ommålningen vätte upp de befintliga skarvarna låter ju välidigt troligt. Kanske för mycket färg och för blött som tyngde ner det hela.

Har inte testat att skrapa ytan under de släppta våderna än. Bara tvättat med en fuktig trasa. Jag kan testa att skrapa ikväll. Vad förväntar du dig att jag skulle få för någon effekt elller information av det?

Du nämner ett ”Potentate lim” skulle det tex vara våtrumslim som nämns nedan?

https://www.dinbyggare.se/renoveringstapet-for-jamnt-resultat/

Tänker att om det är som du skriver skulle jag kunna jobba med att försöka limma upp våderna med ett bra lim. Spackla över eventuella återstående skarvar, slipa och sedan måla taket. Låter det vettigt?
 
Jag tycker att det ser ut som om man har tapetserat taket. Särskilt på de sista bilderna där det ser ut som tapetvåder som har lossnat. Lite udda, men skulle stämma med att ommålning gör våderna för tunga. Det kan ju hända om man målar på tapetserade väggar också. Jag antar att det då är tapetklister som gäller om man vill ha tillbaka tapeten, eller också river man ned allt och börjar om. Jag hade rivit, för jag tror att det blir svårt att få snyggt om man sätter tillbaka tapet som rasat.
Annars som sagt, limma tillbaka och grunda med tapetgrund innan ommålning för att undvika att det släpper igen.
 
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.