Har ett väldigt litet badrum i torpet, och istället för att bygga ut detta med allt som det tillför och kostar tänkte vi flytta ut vvb. Men hur pass isolerat bör man ha runt en sådan tänkte hänga allt på timmerfasaden på husets baksida. Och jag tror inte det är en optimal lösning men, det skulle passa oss :surprised:
 
Fyller på med mera info, tanken är 120mm isolering runt om i lilla fågelholken och en frostvakt. Inte låta den stå på backen alltså.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Fyller på med mera info, tanken är 120mm isolering runt om i lilla fågelholken och en frostvakt. Inte låta den stå på backen alltså.
Vad händer med kallvattensidan (och de övriga rören) när ni inte är i stugan ?

Med konstant flöde igenom dem så behövs inte isolering men .......
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Men är det inte bättre om den står på backen så man kan ha ordentligt med markisolering i botten? Sedan behövs nog mycket runt om för att slippa vara orolig för strömavbrott vintertid. Det behövs ju också nån lucka för att kunna komma åt beredaren och rörkopplingarna - den görs ju helst innifrån annars riskerar den att bli den svaga länken i isoleringen.
 
Vi har en så liten varmvattenberedare att den får plats under diskbänken. Räcket till kortare dusch. Etter 20 minuter kan nästa man i kön duscha.

Utomhus är en svår placering. Bygg in den i en isloread låda med frostvakt i så fall.
 
Der kommer sluta med en liten utbyggnad för att det ska funka och då är den inte ute längre, utan inne.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
B
Det funkar i Spanien... men här? Nä, då skulle jag hellre placera vvb regelvidrigt i en skrubb, på ett loft, eller liknande icke godkänt våtutrymme.

Finns små genomströmningsberedare också. Kanske möjligen måste säkra upp huvudsäkringen för att klara effekten, men det finns gasoldrivna varianter också.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Der kommer sluta med en liten utbyggnad för att det ska funka och då är den inte ute längre, utan inne.
Du har rätt :rofl:
Men just nu och för en tid framåt har vi inte ekonomi för en utbyggnad, dessa gamla torp skulle inte ha annat än i bästa fall ett tvättrum. Nu har vi toa, dusch, vvb samt en liten tvättmaskin. Så allt vi kan flytta ut/bort/bytaplats på är välkommet ;)
Tvättmaskinen (40cm bredd) åker ut, men den hamnar vid en bastu/tvättstuga till våren. Toalett vill vi inte flytta på lika så dusch.
 
B BSOD skrev:
Det funkar i Spanien... men här? Nä, då skulle jag hellre placera vvb regelvidrigt i en skrubb, på ett loft, eller liknande icke godkänt våtutrymme.

Finns små genomströmningsberedare också. Kanske möjligen måste säkra upp huvudsäkringen för att klara effekten, men det finns gasoldrivna varianter också.
Men är det så att den får sitta inne på övre planet på vårt torp, det kanske skulle lösa ganska mycket, har inte tänkt alls så, mera att ha den så pass nära dagens placering. Övre planet är sovrum X3 idag, sätter jag den i rummet ovan badrummet så hamnar den väldigt nära dagens plats.
Det jag har glömt att säga, dagens vvb är på 35l och från 1995, så flyttar man på en sån gammal pjäs är den nog trasig. Så vi har tänkt att öka storleken till 150-200l. Vi är idag fyra som duschar och nyttjar varmvatten. Även om 2 av oss 4 är väldigt små så kommer behovet snart.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vi har en så liten varmvattenberedare att den får plats under diskbänken. Räcket till kortare dusch. Etter 20 minuter kan nästa man i kön duscha.

Utomhus är en svår placering. Bygg in den i en isloread låda med frostvakt i så fall.
kanske inte beskrev så bra i mina två första inlägg, men du är helt inne på hur vi tänker, men hänga vvb en bit upp från marken, slippa markisolering och gjuta mm. Frostvakt och 200mm isolerad fågelholk med en sida som går att plockas ner helt, kanske två sidor för bättre åtkomst.
 
S skaraborgsfakir skrev:
Vad händer med kallvattensidan (och de övriga rören) när ni inte är i stugan ?

Med konstant flöde igenom dem så behövs inte isolering men .......
Torpet står uppvärmt året runt, nyttjas helger och under skollov. Men enstaka mer sporadiska besök görs också.
Isolering runt rör mm, allt kommer behövas, frågan är bara vad ”kommer vi undan med” i ett fall likt detta. Ideala vore bygga ut torpet, men det finns varken pengar eller tid för det mitt i smällkalla vintern.
 
Det är ingen helt ovanlig lösning att ha varmvattenberedaren i en "fågelholk" på utsidan av huset. Är den isolerad och där finns ett element är det inga problem så länge det inte blir långa strömavbrott. Men då är det å andra sidan problem om den sitter inne i huset också.
 
Då kan jag motivera mitt reserkraftsagg för min fru :crysmile:
Men det ska väl inte vara det farligaste, har haft något kort avbrott under förra året men annars har allt varit stabilt.
Då får det bli fågelholk då (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.