Ja eller grunden på huset blir det, den består av 20 cm hålsten och pumpen väger 75 kg. Tror ni att det är att rekommendera att sätta den på konsoller och isåfall hur ska jag fästa in dem i väggen?
Vill inte gräva och gjuta och greja om jag kan slippa.
 
Det går nog bra, det kan säkert installatörerna ordna. Jag hade också hålstensgrund och där borrade man in några rejäla pluggar för konsollerna, och det har suttit ordentligt i fem år nu.
 
  • Gilla
PetriR
  • Laddar…
Jag är installatören. Ok hur stor utedel har du monterad?
 
Det är en IVT Nordic Inverter 12-någonting, som är ganska "normalstor" LL-värmepump. Jag googlar mig till att den utedelen väger ca 40 kg. Vill minnas att den fästes i fyra punkter (2 per konsol)
 
A
jag hade nog använt markstativ för detta, ett lågt med droppbricka och värme

använd marksten om det inte är gjutbart
 
b8q skrev:
Det är en IVT Nordic Inverter 12-någonting, som är ganska "normalstor" LL-värmepump. Jag googlar mig till att den utedelen väger ca 40 kg. Vill minnas att den fästes i fyra punkter (2 per konsol)
Jag har också hängt en luft/luft i denna hålsten, det funkade kanon. Samma storlek som din. Nästa är en luft/vatten som är avsevärt större. Kanske jag ska köpa/tillverka ett markstativ så att den står säkert.
 
A
Ja konsolerna och kemankaret håller säkert men hålstenen?
 
Mikael_L
Vad ska man tänka över risken att föra in vibrationer i/till huset?
 
A
säkraste sättet att inte få in vibrationer i huset är att ställa utedelen utanför huset en bit bort på markstativ

annars aja baja är att montera på regelvägg.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
OK, det är på regelvägg som man framförallt ska undvika då?

I detta fall var det ju inte det.
 
S
Jag har jobbat med att sätta luftvärmepumpar, säkerligen satt minst 60 st iaf.

De flesta blir nöjda när pumpen sitter på grunden, vibrationsljud förs fortfarande in men i mindre utsträckning, men nån gång har kunden velat ha pumpen på fasaden med regelvägg, på våran avårdan gjorde vi jobbet iallafall. Det brukar sluta med att man får en ny beställning på att flytta ner den på markstativ. Hos min farfar tog sig ljudet genom grunden också o lät rätt jobbigt, så det flyttade jag ner på markstativ.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Ett par sådana här konsoler och kemankare så ska det nog hålla.
[bild]
[länk]
De ser fina ut, jag funderar på att göra egna konsoler av galvade vinkeljärn. Alternativt testa att belasta jirvas med typ 100 kg och se resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.