Någon som vet - diskuterar med maken (dvs gardinuppsättaren) hur draperi som skall dölja våra arbetsplatser skall hängas upp i vårt arbetsrum. Jag (sk. inredaren) hävdar att stora öljetter är det enda gångbara (dvs snyggast) eftersom fingerkrokar och sk. veckband blir för vekt, för fult och för krångligt. Jag vill dessutom inte ha skena i taket utan en enda lång stång som fästes i väggarna. Problemet är bara att stången måste vara 3 meter lång och får inte vika sig på mitten. Maken säger att en sk. T-profil i järn funkar men jag vill ha en rund snygg stång. Tips, goda råd, hjälp.....
 
Vad väger det där draperiet egentligen? Ta en inte allt för grov T- eller H-balk och sätt den inne i en relativ grov stång. Det håller och du får din stång, men att hitta tillräckligt stora öljetter är väl det stora problemet.
 
Självklart! Borde maken som är projektledare för uppsättningen ha tänkt på :). Miljard x tack - jag åker till favoritaffären byggmarknaden tomorrow när de öppnar! De snygga öljetterna har jag redan i min "bra-ha-låda" och är inköpta i London för år och dag sedan. I väntan på... Vikten är 4 x "vanliga tjocka gardiner" - dvs ungefär dubbelt så tungt som en "vanlig" gardinuppsättning att sätta upp ...
 
ett järnrör kan omvandlas till en stabil stång också ;).
gaia
 
Jag tror att en glidskena i taket blir bäst. Fingerkrokar finns i flera modeller och med olika antal fingrar. Väljer du fyrfingerkrok till veckbandet så orkar det med draperiet. Har du dessutom modellen med kroken på mitten så döljs skenan.
Väljer du en så lång stång till så tunga draperier måste du ha minst ett stöd i form av ex en kjedja mellan tak och stång. Annars tror jag att stången kommer att bågna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.