Jag är osäker på om detta postats under rätt rubrik... Men ger det ett försökt.

Jag bor på våning 4 av 4 med en Inglasad balkong. Jag har under sommaren tänkt på hur skönt det hade kunnat vara att hänga (bokstavligen) på balkongen. Visade sig att det inte är helt ovanligt med hängmatta på balkong. Då en hängmatta med markben tar för mycket plats vill jag hänga den från taket. Men min fråga är om mitt tak klarar tyngden av en människa?

Någon med lite mer kunskap och erfarenhet som utifrån bilderna kan se om balkongtaket klarar av det och isådanna fall vart som är optimalt att hänga upp det?

Uppskattar all hjälp o tips
 
  • Inglasad balkong med tak och stödbjälkar, som diskuteras för upphängning av hängmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inglasad balkongs tak med synliga balkar som en användare överväger för upphängning av hängmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller, efter att läst på lite mer nu förstår jag att det är nog osunt att hänga det från taket då min balkong endast är ca 3m bred. Den bör hänga lägre ner så att det inte blir för djupt när man ligger.

På den ena sidan tänkte jag då borra en krok i teglet (det borde väl funka?), men på andra sidan misstänker jag att jag inte kan sätta fast den på balkongstolpen i hörnet. Det är nog bättre att sätta fast det på någon ställning förankrat på balkonggolvet. Men har ni tips på vad jag kan använda där?

Eller vilka tips som helst?
 
  • Tegelvägg på balkong med potentiell fästpunkt för hängmatta nära ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takhörn på en inglasad balkong med synlig vit takyta, balkongstolpe och tegelvägg, möjlig fästpunkt för hängmöbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det verkar som om du har en balkong som tillkommit i efterhand genom ett (populärt) nytt balkongsystem. Alla balkongerna hänger i stålbalkar som är infästa i fasaden. Vad taket måste tåla beror på vilken snözon som huset ligger i. Eftersom du inte tänker ligga där när det är som mest snö kan du utgå från att taket tål den last som du utgör. Om det är en stålbalk i taket bör hängmattan kunna hänga i den. Möjligheten att använda teglet för upphängning beror på hur den murningen är utförd. En viss försiktighet är på sin plats.
 
  • Gilla
DavidSökerHjälp
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det verkar som om du har en balkong som tillkommit i efterhand genom ett (populärt) nytt balkongsystem. Alla balkongerna hänger i stålbalkar som är infästa i fasaden. Vad taket måste tåla beror på vilken snözon som huset ligger i. Eftersom du inte tänker ligga där när det är som mest snö kan du utgå från att taket tål den last som du utgör. Om det är en stålbalk i taket bör hängmattan kunna hänga i den. Möjligheten att använda teglet för upphängning beror på hur den murningen är utförd. En viss försiktighet är på sin plats.
Efter lite Googling så ser jag att jag bor jag i Snözon 1, det lägsta. Finns det då chans att bjälken inte tål en normalpersons vikt?

Eller jag tänkte på att istället för att borra i metalbjälken kunde jag hänga upp det på detta partiet (se bild). Finns det möjlighet att detta inte kommer att hålla?
 
  • Svart metallbjälke med förstärkningskonsol under tak, markerat som upphängningspunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borra ett hål i vinkelbeslaget och fäst in en ögla i det med skruv och mutter. Det håller säkert. Snözon 1 betyder att snölastens värde på marken är 1 kN/kvm (kilonewton per kvadratmeter). Det motsvarar ungefär 100 kg/kvm. Sannolikt är taket dimensionerat för mycket mer, eftersom det troligen är en standardlösning.
 
  • Gilla
DavidSökerHjälp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.