Har en inglasad balkong där jag vill sätta upp gardinskenor och då helst utan att behöva borra i betongen/taket. Detta då styrelsen inte är pigg på att vi gör det. Någon som har någon ide? Kanske något självhäftande mot metallkarmen (bifogat bild på hur det ser ut närmast taket)?
 
  • Inomhusvy genom öppet fönster mot klarblå himmel, vita väggar och fönsterkarm, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A algen87 skrev:
Har en inglasad balkong där jag vill sätta upp gardinskenor och då helst utan att behöva borra i betongen/taket. Detta då styrelsen inte är pigg på att vi gör det. Någon som har någon ide? Kanske något självhäftande mot metallkarmen (bifogat bild på hur det ser ut närmast taket)?
Kan nämna att jag köpt gardingskenor från IKEA och ämnar sätta upp dessa med dubbelhäftande tej (https://www.clasohlson.com/se/Tesa-dubbelhäftande-tejp,-extra-stark/p/41-6012) alt PL400 om det behövs. Vad tror ni om det?
 
BirgitS
Är avståndet sånt att det går att hitta en stång för duschdraperier som kan passa?
Bauhaus har expanderstång upp till 220 cm men det kan ju finnas ändå längre på andra håll.

Tillägg: Hittar upp till 290 cm på Byggmax: https://www.byggmax.se/expanderstång-160-290-duschy-p6335713
Men om du väljer den dubbelhäftande tejpen så berätta gärna hur det går för vi funderar också på en gardin framför balkongfönstren.
 
Redigerat:
  • Gilla
algen87
  • Laddar…
Det är 13m så tyvärr funkar det inte. Annars hade det varit en bra idé.
 
RoTe
Kör på den superstarka dubbelhäftande tejpen. Rena och plana ytor krävs dock. Jag har själv använt den för att hänga upp saker på kakel och det måste "skäras" ner.
 
Testade med dubbelhäftande tejp från Clas Ohlson (Tesa) efter att först ha rengjort med Aceton från ICA. Skenan är av modell Vidga från IKEA. Har suttit uppe ett dygn snart och förutsatt man inte hänger i gardinerna tror jag det håller.
 
  • Fönster med vita gardiner, blå himmel, och byggnad syns i bakgrunden. Inomhusmiljö med dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
A algen87 skrev:
Testade med dubbelhäftande tejp från Clas Ohlson (Tesa) efter att först ha rengjort med Aceton från ICA. Skenan är av modell Vidga från IKEA. Har suttit uppe ett dygn snart och förutsatt man inte hänger i gardinerna tror jag det håller.
hur har det gått? hänger skenan och gardinerna uppe ff?
 
Ja. Inga problem alls. Väldigt enkel lösning
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
A algen87 skrev:
Ja. Inga problem alls. Väldigt enkel lösning
Tack för svar. Jag ska se om jag kan göra likadant på min mammas balkong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.