Har någon gett sig in på en liknande konstruktion? Den ska monteras i taket och tåla en "normal" bärtyngd, typ 15kg plus lite stötar och påfrestningar. Dock kommer den vara över en bänk, så ingen risk för att man springer på den.

Frågorna är lämpligt byggmaterial? Plåt, plast, papprör? Fästanordning? Det blir vitmålat eller kakel (smalsmal mosaik) på cylindern.
 
Om du anger lite mer vad det ska vara bra till så kanske man kan råda dig till något. Diameter? längd? ska det vara blött eller torrt om det ska vara något i? Hårt material som kakel måste ha ett underlag som inte rör sig så tunn plåt går kanske bort. Man kan fästa med silikon och då går många plaster bort.

Protte
 
Beklagar det sena svaret. Jag hade tänkt att det ska vara bra till dekoration och upphängningsanordning för en matfläkt över en köksö. Alternativet är att lägga ut 8-12.000(?) kr på något design-tjofräsan i fläktväg. Då tänker jag att man borde kunna uppnå minst lika tjofräsan med detta som en inredningsdetalj.

Så du säger silikon på plåt och pressa mosaik på? Det var sannerligen en idé. Mitt närmaste alternativ har varit ett rejält papprör, dvs typen man använder för att gjuta huskropps-pelare o.d. Ytterdiametern är rimligtvis 60cm, som en normalbred fläkt. Dock blir de ju direkt rätt tunga och svårare att fästa i taket, vilket kan lösas ganska enkelt med plåt (och plast).

Har inte så bra idé ännu dock, om det kommer att gå att få en smidig/snygg övergång från runt rör till rektangulär fläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.