Är det någon som har en bra lösning? Är föräldraledig tills i höst så jag saknar
tillgång till metallverkstad för att göra konsoller så behöver tips om nå't färdigt.
 
Vet ej om ditt tak är klätt eller med synliga bjälkar, men jag köpte två redskapskrokar och fäste i sidan av en takbjälke.
På lagom avstånd från dessa har jag i taket fäst en skruvkrok med en bit kedja och en karbinhake.
Sitter ungefär mittemellan krokarna - dvs ungefär mitt på stegen.
Klämde ihop skruvkroken till ögla så att kedjan inte kan hoppa ur.
Sen är det bara att lägga stegens ena sida i krokarna och sen låsa ihop kedjan om andra sidan med karbinhaken.
Har du klätt innertak kanske du kan köpa redskapskrokar med lite längre "fästsida" och bocka dessa 90°...
 
Jag satte upp två |__________| - formade konsoller i trä (dvs två träbitar och en brädbit per konsoll). Man sticker upp stegen i den ena och trär in en bit, drar fram och sticker in i den andra. Klart.
 
corre skrev:
beroende på takhöjd så har biltema en vettig krok till bra pengar.
[länk]

annars finns det oftast på bygghandelen, dom platta med röd plast/vinyl i ytterkant
Funkar nog bättre i tak än mitt förslag att bocka.
Får ju inte vara sämre och länkar oxå med bild... :p
Denna typ satte jag på sidan av takbjälken:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Forvaring/Krok-for-verktygstavla/Vaggkrok/
 
DeEss skrev:
Funkar nog bättre i tak än mitt förslag att bocka.
Får ju inte vara sämre och länkar oxå med bild... :p
Denna typ satte jag på sidan av takbjälken:
[länk]
Nja, är inte så säker på det. Jag har inga bjälkar utan platt betongtak. Biltemas takkrok
såg ju bra fast den bygger nog lite för mycket i mitt garage. Har garaget i källaren i ett
30-talshus så takhöjden är begränsad (liksom alla andra mått :S). Skall åka ut och kika
på biltema. Tack för tipsen!
 
Jag har letat efter precis samma typ av krokar som jag tror trådskaparen är ute efter, dock utan framgång. Har oxo lågt till tak i garaget och vill ha upp stegen dikt an mot taket. Det bästa lösningen jag hittat är byglar i trä precis som btg308 tipsar om. Dock har jag inte byggt något än :)
 
Slacker32 skrev:
Nja, är inte så säker på det. Jag har inga bjälkar utan platt betongtak. Biltemas takkrok
såg ju bra fast den bygger nog lite för mycket i mitt garage. Har garaget i källaren i ett
30-talshus så takhöjden är begränsad (liksom alla andra mått :S). Skall åka ut och kika
på biltema. Tack för tipsen!
Okej...
Då kanske du ska prova bocka en väggkrok ändå.
Bygger inte så långt ner som takvarianten ju...
 
Jag köpte krokar på jula med 3 90graders böjar, gjorda för takinfästning. Min 2 delade al stege passar perfekt
 
Med betongtak finns det andra möjligheter - patentband eller kanske hellre något grövre och formstabilare
 
Köp fyra krokar somtill en gunga fäst dom i taket,köp sedan två spänband och använd dem till att fästa stegen mot taket. Blir helt tajt mot taket när du spänner banden.

Inte så svårt heller att lägga stegen på plats i banden.

Har själv båda variaterna med bygel och en med spänband. Den största och tyngsta stegen är den som jag har spänbanden till.
 
Du verkar ha både gott om tid och ont om plats.
Bygg ett nytt garage istället..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.