A
Hej!

Jag har fått en fin begagnad inbyggnadsvarmluftsugn Bosch gratis och ska installera den i köket nu. Dock så öppnas luckan in mot köket (handtaget är på vä sida) så luckan är i vägen när ugnen är öppen. Jag undrar om det brukar gå att hänga om ugnsluckor så att man öppnar den åt andra sidan? Eller behöver man köpa en helt ny lucka / ugn för detta?
 
Tveksamt om det går, i snäpplåset så finns det strömbrytare som sluter på för att drifta den. Finns inget på andra sidan.
 
Om du berättar exakt vad det är för modell så kanske det finns nån som vet.
 
A
useless useless skrev:
Om du berättar exakt vad det är för modell så kanske det finns nån som vet.
Finns en massa skruvar i luckan och själva gångjärnen som dörren hänger på verkar vara lätta att byta sida på i ugnen, så jag vill ju tro att det ska gå att lösa :/
 
Det brukar synas ganska tydligt om det finns färdiga hål och urtagningar på båda sidorna.
 
RoTe
Under "Bruksanvisningar" finns ett "Extrablad" som säger att man inte får lossa ugnsluckan med risk för personskador. Sedan i "Bruksanvisning" är luckan vänsterhängd helt plötsligt...
 
A Amatörmässig skrev:
Finns en massa skruvar i luckan och själva gångjärnen som dörren hänger på verkar vara lätta att byta sida på i ugnen, så jag vill ju tro att det ska gå att lösa :/
Å lite nya hål i glaset (om inte glaset går att rotera i luckan).

Explosionsritning av fönsterlucka med numrerade komponenter och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe RoTe skrev:
Under "Bruksanvisningar" finns ett "Extrablad" som säger att man inte får lossa ugnsluckan med risk för personskador. Sedan i "Bruksanvisning" är luckan vänsterhängd helt plötsligt...
Och i ”Bruksanvisning” har dom en närbild på en skruv som jag tycker är misstänkt lik något man skruvar ur/i för att hänga om luckan 🤔

Omhängning av luckan/dörren kan vara väldigt bristfälligt dokumenterat har jag märkt. Jag skulle helt enkelt kolla om det finns symmetriska hål på båda sidor och på luckan. I manualen för vår Bosch kyl stod det att man absolut inte ska hänga om dörren själv, men det var ju inga konstigheter alls för två normalhändiga personer och en skruvmejsel.
 
A
RoTe RoTe skrev:
Under "Bruksanvisningar" finns ett "Extrablad" som säger att man inte får lossa ugnsluckan med risk för personskador. Sedan i "Bruksanvisning" är luckan vänsterhängd helt plötsligt...
Behövde ta ner luckan när jag skulle skruva fast ugnen i skåpet, bara en torx-skruv som håller den på plats... Men näe, klart att det ska krävas en hantverkare som fakturerar 2000kr per påbörjad kvart eller så för att ta ned luckan :D
 
A
K Kane skrev:
Å lite nya hål i glaset (om inte glaset går att rotera i luckan).

[bild]
Hmm, får kika närmre på det. Ser dock ut som att det kan vara svårt att rotera på glaset, verkar finnas text på glaset som i så fall skulle hamna upp och ned eller spegelvänt. Kanske går att köpa en ny glasskiva med hålen på andra sidan?
 
A Amatörmässig skrev:
Hmm, får kika närmre på det. Ser dock ut som att det kan vara svårt att rotera på glaset, verkar finnas text på glaset som i så fall skulle hamna upp och ned eller spegelvänt. Kanske går att köpa en ny glasskiva med hålen på andra sidan?
Blir nog hela luckan i så fall för 3000 SEK.
 
A
som sagt det går inte att flytta handtaget och troligen inte gångjärnen heller
 
RoTe
Då säljer dom alltså en vänsterhängd modell också?
 
A
RoTe RoTe skrev:
Då säljer dom alltså en vänsterhängd modell också?
Mm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.